Aardwarmte in Pijnacker-Nootdorp

De afgelopen weken werden veel inwoners van onze gemeente, waaronder ikzelf, verrast met een kaart van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De kaart gaf aan dat er een instemmingsbesluit ligt om aardwarmte (geothermie) te winnen in de grond onder Pijnacker-Nootdorp en dat iedereen kon reageren met een zienswijze.

Vanuit de VVD weten we dat dit een van de mogelijkheden is om vorm te geven aan de energietransitie. We hebben hier eerder in de Raad over gesproken met elkaar en ruimte gegeven aan ondernemers om hier onderzoek naar te doen.

Wij zijn als VVD blij dat we in de gemeente een stap maken in deze ontwikkeling, de energietransitie is immers in volle ontwikkeling en we vinden het een mooi teken van innovatie dat grote kwekers nu deze mogelijkheid aangrijpen om hun bedrijfsvoering energieneutraal te maken. We blijven echter ook waakzaam, voor ons is het van het allergrootste belang dat geothermie veilig is en geen schadelijke effecten heeft voor natuur, bewoners of ondergrond. Vooralsnog is hier geen reden voor, maar we blijven het in de gaten houden.

Vanuit de gemeente zal er ook een zienswijze volgen richting het ministerie waarbij we hierom vragen. Zelf heeft elke inwoner ook de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. Zijn er nog vragen of spelen er toch twijfels bij u, schroom dan niet om contact op te nemen met mij of iemand anders van onze fractie. We bespreken het graag met u!