Op de drempel van 2013-2014 is door velen teruggekeken op het afgelopen jaar. Wanneer ik mij beperk tot de gemeentepolitiek van Pijnacker-Nootdorp, valt mij een aantal zaken in het bijzonder op.

Het staat buiten kijf dat het goed gaat met onze gemeente. Dat is zichtbaar en herkenbaar. Onze gemeente is ook in 2013 weer schoon, heel en veilig. Zo zien we dat de inbraakcijfers zijn gedaald in 2013, er veel is gebeurd binnen het wijkgericht werken en de gemeente in de regio beter op de kaart staat. Kortom, het is goed toeven in Pijnacker-Nootdorp. Dat is bijzonder omdat tegelijkertijd ook voor 2014 de begroting sluitend is zonder een aanmerkelijke verhoging van de gemeentelijke lasten. Onze gemeente is gezegend met goede en degelijke voorzieningen die binnen de daarvoor gereserveerde budgetten zijn gerealiseerd. Dat vind ik iets om als grootste partij trots op te kunnen zijn. Bestuurlijke  verantwoordelijkheid nemen, helder zijn waar de afwegingen liggen en na vier jaar kunnen laten zien dat wat afgesproken is, is bereikt.

Wat ook bijzonder is dat in deze afgelopen collegeperiode is nagedacht over de toekomst van de gemeente en hoe we het voor elkaar krijgen de kwaliteit van de gemeente te verzekeren. Intensieve goede inhoudelijke discussies met betrokkenen, een gemeenteraad die heel veel gelegenheid heeft gekregen zich uit te spreken over inhoud en proces met als eindresultaat een heldere visie op het gebied van de Ruimtelijke Ordening, economie en werk en welzijn. Visies die raadsbreed zijn vastgesteld. De VVD heeft bij de start vanuit een eigen politieke opvatting aangegeven wat op de langere termijn belangrijk is. Waar sommige partijen het politieke gekissebis missen is in deze periode een stevige basis gelegd voor de toekomst. Dat is wat telt. De vaker geformuleerde kritiek dat de huidige coalitie alles in de ”achterkamertjes” zou regelen vind ik niet herkenbaar. Het reflectieoverleg is samengesteld om te voorkomen dat door gebrek aan communicatie er politieke ongelukken gebeuren en de uitvoering van het coalitieakkoord te bewaken. Niets meer en niets minder. Het zou te verwijten zijn om dat niet te doen. Als VVD vinden we de politieke spelregels erg belangrijk. We hebben ook laten zien dat als er essentiële democratische spelregels in het geding zijn we dat in de Raad hebben aangekaard.

Kijkend naar de toekomst is het voor de VVD klip en klaar dat de wereld om ons heen sterk verandert. We zullen  in Nederland alle zeilen moeten bijzetten om economisch onze vooraanstaande positie te behouden. Wat ook helder is dat de relatie tussen burger en overheid fundamenteel anders moet. In onze visie is het niet alleen onontkoombaar maar ook wenselijk. Mensen en organisaties moeten de ruimte krijgen en de rol van de overheid moet daarop worden aangepast. Met minder kan het beter. Dat geeft begrijpelijkerwijze ook onzekerheid. Sommige partijen reageren daarop door het bestaande te willen behouden en langer te willen wachten om allerlei risico´s beter in beeld te willen hebben. De VVD denkt niet in risico´s maar kansen. We staan op het kantelpunt van de pamperende overheid naar een participatiesamenleving. Een goed voorbeeld wat dat betekent is het genomen besluit genomen over het subsidiebeleid. In tijden waarin de gemeente niet de beschikking heeft over een eindeloze pot met goud aan het einde van de regenboog, is het noodzakelijk om degelijk financieel beleid te voeren. Beleid dat niet gestoeld is op willekeurige afwegingen, maar voorspelbaar is en betrouwbaar want het rust op een degelijk beleidskader. Dat vraagt natuurlijk om een eerlijke en heldere uitleg naar onze inwoners, maar geeft tevens een heldere afweging van de taak van de overheid. Daar staan we als VVD voor. Politieke partijen kunnen daar vanzelfsprekend anders over denken maar het is te makkelijk als er wordt gezegd dat subsidies moeten worden gehandhaafd zonder deugdelijk aan te geven wat dat financieel voor de gemeente betekent (ontvangsten omhoog of uitgaven omlaag). Ook wordt om de vraag heen gelopen hoe het beter kan.

Ten aanzien van een aantal lokale thema´s hebben we vanuit herkenbare politieke uitgangspunten keuzes gemaakt. Ik denk hierbij aan de startersleningen, want is dat nu wel een overheidstaak, de dakopbouwen in Emerald, want is het immers niet het uitgangspunt binnen ons liberalisme dat individuele vrijheid wordt begrenst waar het de ander in zijn vrijheid raakt. Maar ook aan een lang gekoesterde wens van de VVD om te komen tot een volwaardige tweede verbinding tussen de kernen Pijnacker en Nootdorp hebben we dit jaar niet tegemoet kunnen komen. Het zal dan ook in de komende periode weer essentieel voor ons zijn de mobiliteit in onze gemeente te optimaliseren.

Een ander voorbeeld is dat onze inwoners vanaf het eerste kwartaal van 2014  hun fietsen gratis kunnen stallen in de op initiatief van de VVD te realiseren fietsenstallingen van Biessieklette.

De VVD-fractie heeft zich hard gemaakt voor het behoud van de groene zone aan de overkant van de Hofweg. Vooralsnog is deze prachtige groenstrook ingetekend in de ruimtelijke structuurvisie. Wij pleiten ervoor dat dit zo blijft. Want groen, hoe smal ook, is kenmerkend en van grote waarde voor onze gemeente. Dat beseft de provincie gelukkig ook, want ook zij stellen speciaal voor groenprojecten subsidies beschikbaar. Gelden die alleen voor een specifiek project gebruikt mogen worden en, natuurlijk, niet aan de portemonnee van de gemeente kunnen worden toegevoegd. Een goed voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van de Groenzoom die tussen onze gemeente en Lansingerland ligt.

Ten slotte is ook een opvallend onderwerp dat er in de Raad bij elke bespreking van de gemeentelijke financiën er partijen waren die de suggestie wekten dat er financieel iets niet pluis zou zijn. Dat is keer op keer ontkracht. Binnen de afspraken die in de gemeenteraad zijn vastgesteld laat het college helder zien hoe er met begrotingsgeld is omgesprongen en of voldaan wordt aan bepaalde afspraken. Zo mogen bijvoorbeeld de ontvangsten van de gemeente niet stijgen en moet er een bepaald percentage worden aangehouden als weerstandreserve. In de gehele periode is steeds aan alle afspraken voldaan en heeft het college juist complimenten gekregen voor de verbeteringen die zijn doorgevoerd. Waar de kritiek op is gebaseerd is dat sommige partijen andere keuzes willen maken maar daar geen meerderheid voor vinden in de Raad. Dat is nu gelukkig wel politiek.

In het verkiezingsprogramma van de VVD is kort samengevat wat we in deze periode hebben bereikt en waarom we de ingeslagen koers  ook de komende gemeenteraadsperiode willen voortzetten.

We willen daar opnieuw verantwoordelijkheid voor nemen. Wij kiezen er voor om op constructieve wijze mee te denken en initiatieven aan te dragen voor een degelijk gemeentelijk beleid. Beleid waar wij als inwoners van deze mooie gemeente allemaal baat bij hebben en op onze eigen manier een steentje aan bij kunnen en zullen dragen. Het is aan u als inwoner van Pijnacker-Nootdorp in maart 2014 bij de gemeenteverkiezingen een keus te maken.

Ik wens u namens de fractie van de VVD een heel voorspoedig en gezond