Meerderheid gemeenteraad stemt voor ruimere openingsdagen winkels

VVD PIjnacker-Nootdorp, D66, Gemeentebelangen (GB), Eerlijk Alternatief (EA) en Fractie Graafland (FG) vinden dat winkeliers voortaan mogen besluiten op welke dagen in het jaar zij de winkel openen. Daartoe riepen deze partijen op in een motie in de gemeenteraad op donderdagavond 12 oktober 2023. Met een ruime meerderheid is de motie aangenomen.

In naburige gemeenten mogen winkels ook open zijn op eerste Paasdag, eerste Pinksterdag en eerste Kerstdag. Ondernemers in Pijnacker-Nootdorp mogen dat nu nog niet. Dat betekent dat winkels in Pijnacker-Nootdorp klanten mislopen die inkopen gaan doen in concurrerende winkels net over de gemeentegrens.

Hiermee worden winkeliers in Pijnacker-Nootdorp benadeeld op dagen waarop veel mensen vrij zijn en juist naar winkels toe willen, en dat terwijl er in de directe omgeving zoveel andere winkels wel open zijn. Dit nadeel in Pijnacker-Nootdorp is onnodig, vinden VVD, D66, GB, EA en FG. Zoals VVD-fractievoorzitter Gert-Jan Klapwijk zegt: "Tot nu toe zien wij op dergelijke dagen dat onze inwoners moeten uitwijken naar buurgemeenten om te winkelen. Dat is zonde en kost onze eigen winkeliers omzet."

De partijen benadrukken dat het hier gaat om een mogelijkheid voor de ondernemer, niet om een verplichting. Iedere winkelier kan voor zichzelf afwegen of de winkel open of dicht is op de feestdagen. De VVD Pijnacker-Nootdorp is blij met deze stap die ervoor zorgt dat ondernemers en klanten meer mogelijkheden hebben om te winkelen wanneer het hen uitkomt.