VVD Pijnacker-Nootdorp: neem onderhoud riolering over van mandelige gebieden

Zoals de VVD Pijnacker-Nootdorp in haar verkiezingsprogramma al noemde, lijkt er nu een oplossing in zicht voor de zogenoemde mandelige gebieden die bewoners samen moeten onderhouden. De gemeenteraad besprak deze week een voorstel de gemeente het onderhoud over te laten nemen van de riolering van mandelige gebieden, en een goed informatiepunt bij de gemeente in te richten voor bewoners.

© Gert-Jan Klapwijk

Mandelige gebieden zijn stukken grond die inwoners samen in gebruik hebben, maar ook samen moeten onderhouden. Dat blijkt in de praktijk lastiger dan gedacht. Met name waar het gaat om dingen die je niet ziet, zoals riolering.

De VVD Pijnacker-Nootdorp maakt zich al langer hard voor een bevredigende oplossing voor de mandelige gebieden, die vooral (maar niet alleen) in de wijken Ackerswoude en Keijzershof liggen. Het was een van de speerpunten in het verkiezingsprogramma, en mede dankzij de VVD Pijnacker-Nootdorp heeft het college van burgemeester en wethouders vorig jaar toegezegd om een onderzoek te doen naar de mandelige gebieden. Dat onderzoek is nu klaar, en naar aanleiding van dat onderzoek ligt er een voorstel om in de mandelige gebieden voortaan de gemeente de riolering te laten onderhouden. En om bij de gemeente een informatiepunt in te richten waar mensen terecht kunnen met vragen. "Anders dan bestrating of lantarenpalen zie je bij riolering lang niet dat het stuk is," zei fractievoorzitter Gert-Jan Klapwijk in de raadsvergadering. "Terwijl het wel grote gevolgen kan hebben als riolering lekt, en mensen zich er zorgen over maken. Dat moeten we voorkomen. De meeste inwoners hebben geen verstand van het onderhoud van riolering, en je kunt dus ook niet van hen verwachten dat ze weten wat daarbij komt kijken en hoe je dat moet aanpakken."

Gelukkig waren veel partijen in de raad het daarmee eens. De reden dat destijds stukken van deze wijken in mandeligheid zijn uitgegeven, is dat het de gemeente toen geld bespaarde. Toen was dat misschien een begrijpelijke keuze, maar na een aantal jaar kunnen we wel de balans opmaken en verbeteringen aanbrengen. Met de combinatie van een informatiepunt en het overnemen van het onderhoud van het riool lost de VVD Pijnacker-Nootdorp een verkiezingsbelofte in. De gemeenteraad stemt volgende week over het voorstel.