Gemeenteraad Pijnacker-Nootdorp vraagt om alternatieven voor sluiting milieustraat Nootdorp

De gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp wil van afvalbedrijf Avalex alternatieven zien voor het sluiten van de milieustraat in Nootdorp. Dat was de uitkomst van de raadsvergadering deze week, naar aanleiding van een amendement van de VVD Pijnacker-Nootdorp, Eerlijk Alternatief, CDA, Trots, Fractie Graafland, Partij van de Dieren en Gemeentebelangen.

© Turion

Hoe zat het ook alweer? Pijnacker-Nootdorp werkt met vijf andere gemeenten samen in afvalbedrijf Avalex. Avalex haalt vuil op, maar exploiteert ook milieustraten. Volgens Avalex is er teveel capaciteit in de milieustraten in de hele regio en zou de milieustraat in Nootdorp daarom dicht moeten. Kostenbesparingen zijn prettig, maar de VVD Pijnacker-Nootdorp en andere partijen vinden een sluiting van de milieustraat een verschraling van het voorzieningen- en serviceniveau, die bovendien ook onze doelstellingen voor het gescheiden inzamelen van afval in gevaar kan brengen. Deze partijen vinden dat de voorgenomen sluiting die door Avalex nog niet goed is onderbouwd. Is het bijvoorbeeld niet mogelijk om andere (kostenbesparende) maatregelen te nemen om de milieustraat in Nootdorp toch open te houden? En als het dan echt niet anders zou kunnen, hoe wil Avalex de inwoners van Pijnacker-Nootdorp dan tegemoet komen?

De gemeenteraad zal nu eerst bekijken hoe de andere mogelijke scenario's eruitzien. De VVD Pijnacker-Nootdorp zal de voorgenomen sluiting van de milieustraat Nootdorp kritisch blijven bezien.