Bedrijfsbezoek kolencentrale door VVD Pijnacker-Nootdorp

Op vrijdag 12 mei zijn 2 raadsleden (Paul Turion en Harry Wubben) op bedrijfsbezoek geweest bij de Kolencentrale op de Maasvlakte van de firma Uniper. Hierbij was er een rondleiding over het terrein waarbij kolencentrale 1 en 2 sinds 2017 uitgeschakeld zijn en kolencentrale 3 nog in bedrijf is. Daarnaast werd er een presentatie gegeven over de plannen voor centrale nummer 4 een waterstofcentrale.

© turion

Hier is nog voldoende plek voor op het terrein om deze centrale te bouwen. Deze waterstof centrale zou overtollige stroom van de windmolens op zee kunnen omzetten in waterstof en op momenten dat er te weinig stroom is waterstof kunnen gebruiken om weer stroom op te wekken. Een soort van accu maar dan via waterstof. Dit lijkt een prima plan als onderdeel van de mix qua duurzaamheid in de toekomst. Wel is het zo dat het rendement van stroom naar waterstof en weer terug naar stroom maar 40% is. Maar dit is geen probleem als het overtollige stroom betreft die anders zou moeten wegvloeien. De huidige kolencentrale 4 is van het modernste type en heeft daardoor een redelijke opstarttijd en kan hierdoor flexibeler inspelen op momenten van vraag als het aanbod van stroom laag is. Tijdens ons bezoek was het mooi weer en overdag en was de centrale uitgeschakeld aangezien er voldoende stroom beschikbaar was op de energiemarkt.

De kolencentrale kan daarnaast pallethout verwerken en zet kolen om in kolengruis om de verbranding verder te verbeteren. In 2030 zal deze centrale echter zijn deuren sluiten. De hoop van Uniper is om dan in elk geval de waterstofcentrale in gebruik te hebben. Dit is echter een zaak van de landelijke politiek om hier uitspraken over te doen.