Werkbezoek afvalverbranding restafval

Vrijdag 24 maart is raadslid Paul Turion vanuit de VVD Pijnacker-Nootdorp samen met andere raadsleden van alle Avalex gemeenten op bezoek geweest bij de rest afval verbrandingsovens in Dordrecht.

© Paul Turion

De firma HVC waar Pijnacker-Nootdorp via Avalex zijn afval naar toe brengt heeft in Dordrecht en Alkmaar verbrandingsovens in gebruik. Hier wordt rest afval verbrand en omgezet in stadsverwarming. Ondertussen zijn al 51 gemeenten lid hiervan en het aantal groeit. Dit is nodig aangezien het afval scheiden steeds een stapje beter gaat en er dus meer gemeenten nodig zijn om de rest afvalverbranding aan de gang te houden.

In Dordrecht zijn 2 ovens in gebruik die 24 uur per dag zeven dagen per week vuil blijven verbranden en omzetten in warmte.  Uiteindelijk willen wij natuurlijk dat het verbranden van afval niet meer plaats vindt, maar voor nu is het in elk geval goed dat afval wordt omgezet in warmte en zo nog een nuttige bijdrage levert. In het verleden werd dit afval allemaal gestort totdat er een berg gevormd was. Dit was helemaal onwenselijk. HVC verzorgde de rondleiding door de fabriek waar 2 grijpers 24 uur per dag vuil aanvoeren naar de ovens. Daarnaast wordt er rivierslib verwerk en ziekenhuis afval. Hier zijn aparte installaties voor aangezien dit aparte afvalstromen zijn. Alles uit het ziekenhuis wordt apart verbrand en na afloop worden metalen terug gewonnen dit vanwege hygiene voorschriften.

Samengevat was het een leerzaam bezoek zodat de VVD Pijnacker-Nootdorp in de discussie over afval een beter beeld heeft van de realiteit rond rest afval verbranding.