VVD Pijnacker-Nootdorp: bouw woningen in project Vrijenban II, maar hou rekening met omgeving

Het project Vrijenban II, de mogelijke nieuwbouw van 40 woningen aan de Vrijenban in Delfgauw, houdt de gemoederen bezig. Ook de gemeenteraad sprak er donderdagavond 17 november jl. lang over. Het ging daar over de vraag of een ontwerpbestemmingsplan ter inzage moet worden gelegd, waarop nog zienswijzen kunnen worden ingediend. De gemeenteraad hoorde bezwaren van omwonenden, van het Oranjecomité dat in dit gebied jaarlijks feesten organiseert, en van de naastgelegen ondernemer, die daar een glastuinbouwbedrijf heeft.

De VVD herkent en erkent de bezwaren die omwonenden, het Oranjecomité en het glastuinbouwbedrijf hebben. Maar de woningnood in Nederland en in Pijnacker-Nootdorp is hoog. Het bouwen van meer woningen is belangrijk. Inwoners vragen ook van hun lokale politiek om daarvoor te zorgen. En in ons deel van het land is het zo dat je altijd wel bij iemand in de buurt bouwt. Het gaat erom dat een goede afweging wordt gemaakt tussen de belangen van de mensen die een huis zoeken, van de omgeving en van het landschap.

Naar aanleiding van de raadsvergadering gaat de fractie zich opnieuw buigen over het voorstel van het college. Vooralsnog denkt de VVD wel dat er inhoudelijk een zorgvuldige afweging is gemaakt. Het gaat om een relatief beperkt aantal woningen, aansluitend op een bestaande woonwijk en gelegen naast een bedrijf. Daarom vindt de VVD niet dat het buitengebied wordt aangetast. Ook heeft het college van burgemeester en wethouders tijdens de raadsvergadering beloofd mogelijke kopers van nieuwe huizen goed te informeren over wat het betekent naast een glastuinbouwbedrijf te wonen. Daar wordt gewerkt, en daar moet je niet over klagen als je ernaast gaat wonen. Verder heeft het college toegezegd met het Oranjecomité in gesprek te gaan om te kijken hoe het nieuwe terrein voor hun feesten goed kan worden ingericht, zodat zij daar goed mee door kunnen gaan.