De Regiovisie
beschrijft welke ambities we in de jeugdzorg nastreven. Het uitvoeringsplan
beschrijft daarbij welke inzet we daarvoor voorstaan en welke input daarvoor
nodig is. Dit uitvoeringsplan ligt nu voor, mede dankzij een amendement van de
VVD. En terecht, want er lijkt toch een
behoorlijke kloof te bestaan tussen de visie en dit jaarplan.
Tijdens mijn studie in
Twente was één van mijn favoriete vakken ‘Ontwerpen van beleid’ van emeritus
hoogleraar Hoogewerf. Het gaf een overzichtelijk handvat hoe je in een aantal
stappen met het bepalen van beleidsdoelen, definiëren van resultaat, stellen
van meetbare criteria, de beleidsuitvoering en effectmeting impact hebt. Waarschijnlijk
was het de logica die daarin gevolgd werd, waarom dit bij mij zo aansloeg. Je
moet de rode draad kunnen volgen.
En het is net of het plot
van een goede film nadert. In september hebben we hier gesproken over het
rekenkameronderzoek naar de jeugdzorg. In de aanbevelingen werd nadrukkelijk
gesteld de raad in positie te brengen om kaders en doelen te stellen, de raad
te betrekken bij het inrichten van de informatievoorziening en de gestelde
doelen te vertalen in concrete en meetbare indicatoren.
In de voorbereidende
sessie afgelopen dinsdag over de uitwerkingen van deze aanbevelingen, werden
twee modellen gepresenteerd en daar kwam hij zomaar voorbij: Hoogewerf. Weliswaar
iets anders verwoord, maar het kwam op hetzelfde neer: definieer je impact,
beschrijf de outcome, stel meetbare output vast, voer uit wat binnen je
mogelijkheden past en meet de resultaten. Ik was in de veronderstelling dat we
zo altijd werkten. Máár niets bleek minder waar. Want het andere model was
juist input-gestuurd. Vanuit de input de activiteiten organiseren en kijken
welke output dat oplevert et cetera.
En dat brengt mij bij het
debat over de Regiovisie en dit jaarplan/uitvoeringsprogramma. Bij het debat
over het amendement om dit jaarplan ter vaststelling aan de raad aan te bieden,
had ik met de wethouder een verschil van inzicht of dat jaarplan beleid of
uitvoering zou zijn. En afgelopen dinsdag viel daar toch het kwartje. De
Regiovisie stelt namelijk op een hoog abstractieniveau ambities vast, maar het
uitvoeringsplan is grotendeels input-gedreven: wat gaan we doen en welke output
verwachten we daarvan.
Kan de wethouder nog
herinneren dat ik bij de vaststelling van de Regiovisie vroeg naar de meetbare
doelen, wanneer zijn we tevreden? Bij de indiening van het amendement miste ik
de concretisering van het beleid en was ik in de veronderstelling dat die
vertaalslag – het beschrijven van de outcome – zijn weerslag zou krijgen in het jaarpan. Op
het thema ‘zo thuismogelijk opgroeien’ is dat beleid concreter verwoord, maar mijn
kanttekening zie ik vooral terugkomen voor b.v. de thema’s normaliseren,
duurzaam veilig, effectief samenwerken onderwijs en jeugdzorg. Hiervoor geeft
de Regiovisie wel de ambities weer – zeg maar waar willen we impact maken
– voor het input/output gestuurde
jeudgzorgbeleid.
Toch is dat – helaas – de
realiteit en zullen we eerst moeten vaststellen wát we willen bereiken,
welke impact we willen maken en welke resultaten horen daarbij. Invulling geven
aan het rekenkameronderzoek, bepalen welke indicatoren de outcome meten en een
plek verdienen in de regiomonitor zijn de opgaven die voor ons liggen. Gelukkig
zorgt het amendement ervoor dat ook het volgende jaarplan ter besluitvorming
voor ligt. Laten we samen zorgen dat we dan wél outcome en indicatoren
kunnen vaststellen, zodat de verbinding gemaakt wordt van Regiovisie als
ambitiedocument naar jaarplan waarin de concretisering van die ambities in
beleid kan worden vastgelegd.
Die omslag naar outcome
sturing komt telkens een stapje dichterbij. Die omslag naar outcome sturing is en
was voor mij een rode draad. Niet alleen in de jeugdzorg, maar ook als het gaat
om onderwijs en het lokaal gezondheidsbeleid. Wat willen we bereiken en wanneer
zijn we tevreden? Welke meetbare doelen stellen we in het gezondheidsbeleid, welke
impact heeft bestrijding van overgewicht bij jongeren in de jeugdzorg. Welke
bijdrage levert het kind centraal stellen in onderwijs en opvang? Dus ook als
het gaat om aansluiting bij een JOGG of het faciliteren van IKC’s. Ik ben blij
daar een klein beetje aan bijgedragen te kunnen hebben. Want die integrale
benadering is nodig. Dan maken we impact!