18 januari organiseerde de Gemeenteraad een rondetafelsessie over warmtenetten.

Deze rondetafelsessie, waarbij sprekers vanuit verschillende achtergronden in gesprek gaan met raadsleden, was een succes. Tijdens de eerdere behandeling van het warmteplan voor Klapwijk diende raadslid voor de VVD Edo Haitsma een motie in om deze sessie mogelijk te maken. Wij vinden het als VVD belangrijk dat we ons van verschillende kanten laten informeren over zoiets belangrijks als warmtenetten die ons gasnetwerk moeten vervangen.

In het ontwikkelen van warmtenetten en geothermie zijn er verschillende mogelijkheden. Zo was er een spreker van het Stadsverwarmingsbedrijf Purmerend, de Gemeente Purmerend heeft een warmtebedrijf zelf opgericht van opwekking tot levering aan de klant. Ook waren er sprekers waarbij is gekozen om een warmtenet te laten exploiteren door een commerciĆ«le partij. Ook oplossingen hier tussenin zijn mogelijk.

Vanuit de VVD vinden wij het belangrijk dat we een goede keuze maken. Dat we overgaan van fossiele brandstoffen op duurzame bronnen snappen wij, dit moet echter zo kostenvoordelig voor onze medeburgers zijn als mogelijk is. Ook willen wij een vorm waarbij leveringszekerheid gegarandeerd is en we het comfort van de bewoners optimaliseren.

Wij houden het scherp in de gaten, en horen graag van u als u hierover met ons in gesprek wilt!

Edo Haitsma & Bart van Straten