VVD wil meer duidelijkheid over begrenzing van onderzoekslocatie Emerald in Omgevingsvisie.

In november staat de vaststelling van de omgevingsvisie op de agenda van de gemeenteraad. Het resultaat van een proces waar we in stappen van fundament tot aan dak naartoe aan het werken zijn. De omgevingsvisie maakt veel los! Dat kunnen we zien en merken aan de grote hoeveelheden inspraak en feedback die in de verschillende deelstappen zijn geleverd.

Een van de hoofddoelen van de omgevingsvisie is het scheppen van meer duidelijkheid van wat er nu wel en niet mag op welke plek. De omgevingsvisie komt in de plaats van de lappendeken aan bestemmingsplannen die we nu hebben.

In de omgevingsvisie zijn ook enkele onderzoekslocaties opgenomen. Die term is bij een hoop inwoners slecht gevallen. Want  de vraag ‘wat’ je gaat onderzoeken wordt er nog niet mee beantwoord. De onderzoekslocatie in Delfgauw, ook wel de groenstrook emerald genoemd levert dan ook veel verwarring en daarmee onrust op. Er is een wens om op de huidige locatie van het tuincentrum te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor woningbouw. Op de kaarten staan ook de groenzone met waterbuffer en de locatie van de ijsbaan aangegeven. Daarvan is geen ‘wat’ te onderzoeken benoemd of bekend. In een toelichting geeft het college bij de laatste versie van de omgevingsvisie aan dat hier nog geen plannen zijn en dat de onderzoek locatie zich beperkt tot het perceel van het tuincentrum.

De kaarten, plaatjes en tekst van de omgevingsvisie geven nu die duidelijkheid nog niet. De VVD zal het college vragen dit aan te passen in de omgevingsvisie en indien nodig dit per amendement aan het college opdragen. Daarmee wordt vastgelegd dat de onderzoekslocatie inderdaad niet groter is dan het perceel van het tuincentrum zelf.