Op verzoek van de VVD Pijnacker-Nootdorp heeft Ronald Waterman een lezing gegeven over het belang van mobiliteit en wat dat voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp betekent. Hij deed daarbij uitspraken over onderwerpen die heel actueel zijn en vorige maand nog onder het vergrootglas van de gemeenteraad lagen. Ronald Waterman is onder andere adviseur van de provincie Zuid-Holland op het gebied van Infrastructuur, Ruimte en Milieu. Ook is hij lid geweest van de Provinciale Staten van Zuid-Holland en heeft hij mede aan de basis gestaan van de N470.
Kernpunt van Ronald Waterman is dat voor economie en milieu een adequate infrastructuur voor het transport van personen, goederen en informatie een absolute noodzaak is. Daarbij dient aandacht te zijn voor alle vervoersmogelijkheden en hun samenhang.
Ronald Waterman is als adviseur betrokken geweest bij het opstellen van het plan om het aantal knelpunten in het rijksverkeersnet op te lossen (doortrekken van de A4, verbreding rijkswegen tussen Amsterdam, Den Haag, A12 etc.). Zijn inmiddels bewezen stelling is dat door het oplossen van knelpunten er een win-win situatie ontstaat. Een goede infrastructuur is van levensbelang voor de economie, voor uw mobiliteit maar ook voor veiligheid. Een juiste capaciteit van de wegen zorgt voor een goede doorstroming van het verkeer en daarmee van minder milieueffecten.
De VVD Pijnacker-Nootdorp heeft economie en mobiliteit als één van haar speerpunten. Recent is de structuurvisie in de gemeenteraad vastgesteld. De inzet van de VVD was de locaties van windturbines uit de structuurvisie te schrappen en de mogelijkheid van een tweede verbinding tussen Pijnacker-Nootdorp niet uit te sluiten. Met beide punten is ingestemd bij de vaststelling van de visie door de Raad. De standpunten die we als VVD Pijnacker-Nootdorp hebben ingenomen worden door Waterman bevestigd. Waterman was positief over een nader onderzoek naar een tweede verbinding. Een variant die aansluit op de A12 acht hij geen reële optie. Dat spoort niet met het rijksbeleid om het aantal op-en afritten op snelwegen beperkt te houden én de oplossing vergt heel hoge investeringen. Zeker als de variant zowel toegang biedt richting Utrecht als richting Den Haag. Ook over andere knelpunten deed hij heldere uitspraken die in lijn zijn met het standpunt van de VVD fractie. De N470 heeft een te beperkte capaciteit en zou verbreed moeten worden tot een 2x2 baansweg weg. De rotonde Keizershof dient te blijven omdat het een goede functie heeft en er anders sprake is van kapitaalvernietiging.
Kortom een inspirerende bijeenkomst die de VVD Pijnacker-Nootdorp scherp houdt om ook in de komende jaren zorg te dragen voor een goede mobiliteit in onze gemeente.