Inbreng fractie Oordeelsvormende vergadering 18 september 2014

Toestemming gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau zorg H10

Door het op H10 niveau inkopen van de jeugdzorg ontstaat voldoende massa om met de verschillende aanbieders contracten af te sluiten. De gekozen inrichting van een tijdelijke gemeenschappelijke regeling ter overbrugging naar een bedrijfsvoeringsorganisatir onderschijven wij. Wel had de VVD fractie vragen over de wijze waarop de raad controle kan houden op het inkoopproces en of er binnen de GR ruimte is voor beleidsvrijheid voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Hierop heeft het College helder aangegeven dat slechts collegebevoegdheden worden overgedragen en dat er voldoende ruimte voor het invullen van specifieke eisen en wensen overblijft.

Regionaal uitvoeringsprogramma Jeugdhulp 2015 Haaglanden

Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de jeugdzorg. De overheveling verloopt in onze gemeente voorspoedig, maar wel op het kritieke pad. We moeten er voor waken dat de afspraken met zorgaanbieders tijdig worden ingericht, maar dat de kwaliteit daarbij uitgangspunt blijft. Gelukkig zijn de spookberichten die je in de media leest (nog) niet op onze gemeente van toepassing.

Voor de VVD maken we met de decentralisatie van de jeugdzorg een belangrijke sprong voorwaarts. Vertrekpunt in de discussie over het regionaal uitvoeringsprogramma is voor de VVD dan ook dat de zorg beter EN goedkoper kan. Beter doordat ouder en kind centraal staan en ze -als het enigszins kan - thuis worden ondersteund. Beter omdat in het nieuwe stelsel afwijkend gedrag niet direct leidt tot problematisering en medicalisering en beter omdat in het nieuwe jeugdstelsel “één gezin, één plan en één verantwoordelijk hulpverlener” als centrale gedachte in de praktijk wordt gebracht. Goedkoper, doordat minder kinderen in de tweede lijns zorg moeten worden opgevangen, maar al eerder de juiste zorg krijgen aangeboden. Goedkoper, omdat integrale ondersteuning en zorg aan gezinnen wordt geboden i.p.v. dat 6 tot 20 hulpverleners met een gezin bezig zijn. Goedkoper, door het inzetten op innovatie in de zorg.

In het Regionaal Uitvoeringsprogramma worden belangrijke stappen gemaakt, maar op een drietal passages mist de VVD de scherpte:

• De toegang voor nieuwkomers. Formeel staat er dat op termijn ruimte ontstaat voor nieuwkomers - met criteria. De facto komen deze criteria er op neer dat er pas ruimte voor nieuwkomers is, als de bestaande aanbieders onvoldoende innoveren. Maar zijn het nu niet juist ook de nieuwkomers die de innovatie kracht bij zetten? Ik ben het eens met de wethouder, als gesproken wordt over een zachte landing in 2015. Maar voor 2016 e.v. moet die mogelijkheid toch volop aanwezig zijn?
  • Voor de inkoop heeft de wethouder in juni toegezegd dat de outcome criteria “uitval, tevredenheid en doelrealisatie” gehanteerd zouden worden. Want door deze prestaties te meten, komen cliënten, zorgaanbieders en raad meer te weten over de kwaliteit van de ingekochte zorg. Zo kan de raad sturen op kwaliteit. In het RUP had ik verwacht dat deze nader beschreven zouden zijn in het inkoophoofdstuk. Hoe kan ik er nu van uit gaan dat deze outcome criteria worden toegepast, zonder dat ik dat teruglees in de stukken?
  • Tot slot de privacy. We moeten er voor waken dat – ondanks de goede intenties van één aanspreekpunt – de privacy niet onnodig wordt geschaad. In de procesovereenkomst wordt hier wel over gesproken, maar verder dan termen als “handelt conform bestaande wet en regelgeving” en “Haaglanden kan in overleg met aanbieders een privacy protocol opstellen” komt het niet. Dit komt mij te mager over. Graag zou ik dit protocol ontvangen. Kan de wethouder aangeven wanneer deze als a.i. aan de raad wordt aangeboden? Daarnaast stel ik voor om privacy in de verordening op te nemen. En laat het college een privacy impact assessment uitvoeren en wordt daarbij gebruik gemaakt van het transitiebureau? Wanneer kan de raad de uitkomsten verwachten?

Metropoolregio

De VVD fractie staat positief tegen de ontwikkeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Positief omdat de bestuurlijke schaalgrootte van de nieuwe regio op niveau wordt gebracht van de belangrijkste economische sectoren die de gemeente rijk is en een positionering van de gemeente mogelijk maakt die aanmerkelijk meer kansen biedt dan de huidige situatie. Een gemeente die in het centrum ligt van de belangrijkste regio van Nederland en die positie kan benutten om de kernkwaliteiten van de gemeente te versterken.

Met de concept reactie van het college op agenda, begroting, verordening en regelingen MRDH kunnen we instemmen. Stukken en de zienswijze geven wel aanleiding om bij een paar punten stil te staan.

De fractie constateert dat veel aandacht en energie uitgaat naar de bestuurlijke vorming van de nieuwe regio. Dat is in deze fase terecht. De onderwerpen die daarbij spelen zijn in het verleden uitgebreid besproken. Bij eerdere gelegenheden hebben we vanuit de VVD fractie bepleit dat naast de bestuurlijke onderwerpen de gemeente zich zou moeten prepareren op de strategisch belangrijke onderwerpen voor onze gemeente en hoe die op de agenda te krijgen zijn van de metropoolregio. Ik stel met tevredenheid vast dat het college in de zienswijze naast het thema verkeer en vervoer uitgebreid ingaat op de voor onze gemeente belangrijke economische thema’s als het versterken van de innovatiekracht, d economische structuur, vestigingsklimaat, versterken van de glastuinbouw en meer mogelijkheden voor detailhandel en leisure.

Afsluiten wil ik een opmerking maken over het overzicht van kosten; De structurele bijdrage aan de MRDH is verlaagd van 2,90 naar 2,45 per inwoner. Het verschil tussen de bijdrage per inwoner aan de regio Haaglanden (€5,40 +€1 Groenfonds) en de €2,45 MRDH wordt ingezet voor de structurele frictiekosten (overname personeel) en de verwachte kosten voor het oppakken van beleidsmatige taken van Haaglanden (op het gebeid van wonen, ruimte en groen) door MRDH. Wij vinden als fractie dat de overname van personeel voor enige jaren als frictiekosten mogen worden opgevoerd maar dat overgenomen personeel op termijn moet inzakken in de bestaande formatie. Het verschil tussen de verschillende bijdrage is dan op termijn volledig beschikbaar voor nieuwe taken of valt vrij. We zullen daar in de besluitvormende vergadering met een amendement komen.