Inbreng VVD Begrotingsbehandeling 2014

Bij de behandeling van de begroting en het uitvoeringsprogramma heeft de VVD gepleit voor meer bezuinigen, meer investeren en kritisch en veerkrachtig blijven werken aan onze prachtige gemeente. Lees hieronder onze inbreng met daarin uitgebreid verwoord op welke wijze wij dat voor ons zien.

Eerste termijn

Voorzitter,

Hoewel het een beetje voelt alsof je een piloot complimenteert met een veilige landing, is de VVD-fractie blij met de inzichtelijke begroting en de wijze waarop tegemoet gekomen is aan de uitdrukkelijke wensen van de Raad. De VVD ziet dat we onze begroting stukje bij beetje op orde brengen en dat is nodig. Als we daar de meicirculaire naastleggen, zien we vanaf 2017 een tekort van 1,7 miljoen, oplopend naar een structureel tekort van bijna 2,7 miljoen. De septembercirculaire geeft gelukkig een iets positiever beeld. Daarnaast streven we naar een forse vermindering van de gemeentelijke schuld. Ook daar is de VVD blij mee. En dan is fijn dat wij in ieder geval voor de komende twee jaar veilig geland zijn en dat verdient waardering.

Maar we zullen u niet vermoeien met de zaken die wij goed vinden aan de begroting en het uitvoeringsprogramma. De VVD is namelijk ook kritisch. We zullen hierna uiteen zetten waarom we dat zijn en welke prioriteiten wij voor de komende periode stellen. Dit ondersteunen we met drie moties.

De begroting meerjarig sluitend krijgen, is geen gemakkelijk opgave. Vanaf de begroting 2013 is gekozen het eerste jaar of jaren sluitend te maken. Van 2013 naar 2014, van 2014 naar de start van deze raadsperiode en dan nu een plan van aanpak bij de volgende kadernota en daarmee feitelijk verschoven naar de begroting 2016.

De discussie over een huishoudboekje dat ook op langere termijn op orde is, schuift daarmee weer naar achter. We hebben in de vorige raadsperiode veel tijd en energie gestoken in het opstellen van de Toekomstvisie, de uitwerking op deelgebieden èn de Nota Andere Tijden. Het is zonde van de tijd om die gevoerde discussies over te doen. Bovendien doet het weinig recht aan inspanningen die door een ieder zijn verricht bij de totstandkoming van de Toekomstvisie. De VVD vindt het een gemiste kans om bij de Kadernota 2015 alleen met een plan van aanpak te komen. De VVD ziet graag dat bij de volgende Kadernota een eerste invulling wordt geven aan de bezuinigings-taakstelling. Op dit punt dienen we een motie in.

Immers, Voorzitter, het college heeft de komende jaren de handen vol aan de implementatie van alle maatregelen die op ons afkomen. “De ingezette hervormingen die een fundament leggen onder de toekomst van ons land” (quote Troonrede), leidt ook in onze gemeente tot een participatiemaatschappij. Onze inwoners krijgen meer verantwoordelijkheid om zaken zelf te regelen. Het beleid is erop gericht met een doelmatig vangnet de eigen kracht te versterken en mogelijkheden te bieden de weg terug te vinden naar zelfredzaamheid en zelfwerkzaamheid. Dat sluit aan bij èn geeft invulling aan de ambities uit de Toekomstvisie.

De beste voorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving en zelf keuzes te kunnen maken, is het hebben van betaald werk. De VVD wil dan ook niet alleen bezuinigen om de begroting voor 2017 en verder sluitend te krijgen. Maar ook extra bezuinigen zodat we kunnen investeren in onze inwoners. Investeren om de omslag op het economisch terrein en de wens meer mensen aan de slag te krijgen, ook financieel mogelijk te maken. Op dit punt dienen we een motie in.

Versterking van de lokale economie is topprioriteit voor de VVD. Op dit terrein zal de VVD de komende tijd initiatiefvoorstellen indienen. Een bloeiende economie betaalt immers onze welvaart. We willen investeren in een bruisende gemeente. Investeren in het creëren van kansen en mogelijkheden voor ondernemers en daarmee regisseren op extra werkgelegenheid. [VP Blz 7] Investeringen waarmee we in de regio optimaal aangesloten blijven en kunnen samenwerken. Samenwerken binnen de gemeente, binnen Oostland, de Greenport. En binnen de Metropoolregio. Dergelijke samenwerking vraagt om goede bereikbaarheid. Om wegen zoals de Komkommerweg en de Oostelijke Randweg, waardoor woonwijken, bedrijventerreinen, glastuinbouw- en recreatiegebieden bereikbaar zijn.

Daarnaast willen wij blijven investeren in veiligheid. In een gemeente waarin onze inwoners prettig wonen, werken en recreëren. Dat kan in een gemeente waar onze hardwerkende inwoners zich veilig voelen èn veilig zijn. Er is hard gewerkt op veiligheidsthema’s en dat moeten we blijven doen. Het is een illusie dat we een keuze hebben: òf meer uitgeven aan zorg en sociale zekerheid òf meer uitgeven aan onze veiligheid. Halbe Zijlstra zei het al: “Wie veiligheid offert in ruil voor welvaart, zal beide verliezen. Veiligheid vergt onderhoud.”

Voorzitter, de VVD vraagt niet alleen veerkracht van onze inwoners. Ook, en misschien wel juist, van het gemeentebestuur. Wanneer we veerkracht vragen van inwoners, dan moeten we dat ook van elkaar vragen. Dat begint bij ons als gemeenteraad. Om die reden zullen wij een motie indienen dat het aantal buitenraadsleden verminderd.

Kortom, meer bezuinigen, meer investeren en kritisch en veerkrachtig blijven werken aan onze prachtige gemeente. Want ja, de wereld verandert. En ja, ook wij zullen moeten veranderen. Hoe moeilijk dat soms ook zal zijn. Maar de VVD heeft er het volste vertrouwen in dat ons dat gaat lukken.

Ik dank u voor uw aandacht.

Tweede termijn

Voorzitter,

De VVD heeft kennisgenomen van de beantwoording van het College. Wij begrijpen wat het College stelt, maar delen die visie niet geheel. Ik zal u uitleggen waarom.

In de vorige raadsperiode is uitgebreid met onze inwoners gesproken over mogelijke bezuinigingen en de lange termijn visie op onze gemeente. Met name uit de nota Andere Tijden volgt dat er twee sporen voor de bezuinigingstaakstelling gevolgd zouden worden. De eerste vijf voorstellen zijn in de voorliggende begroting doorgevoerd omdat die min of meer pijnloos zouden zijn.

De tweede stap ligt gevoeliger. Die bestaat uit maatregelen die ofwel directe maatschappelijke effecten hebben ofwel een langere invoeringstijd nodig hebben. En juist in dat tweede onderdeel zit hem de kneep. We kunnen namelijk bij de Kadernota 2015 best een besluit nemen over maatregelen die een langere invoeringstijd nodig hebben. Te denken valt hierbij aan Schaalvoordelen die we kunnen behalen uit duurzame partnerschappen, aan efficiënte uitvoering van de nieuwe gemeentelijke taken, aan bovenlokale, of zelfs regionale samenwerking. Maar ook bij voorbeeld aan het beperken van bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen. Aan het beperken van de niet-wettelijk verplichte uitgaven. We beseffen ons dat deze maatregelen niet allemaal van de een op de andere dag gerealiseerd kunnen worden, maar wanneer we de dialoog daarover nog een driekwart jaar opschuiven zijn, gaat tijd onnodig verloren.

En er zijn ook nog wel wat incidentele baten te bedenken: het schrappen of halveren van de voorziening op de ambtswoning, het schrappen van de reservering voor de inhuur van externen voor de structuurvisie en natuurlijk iets structureler, het aannemen van onze motie over de beperking van het aantal buitenraadsleden.

Bij de kadernota 2015 kunnen we dan besluiten dan we met onze inwoners van gedachten willen wisselen over die grote roze olifant die hier in het midden van de raadszaal staat. Gaan we nog meer bezuinigen op sport, op cultuur, op de bibliotheek, op het sociaal domein, op… ach zegt u het maar. Of zijn er andere mogelijkheden om de bezuinigingstaakstelling te realiseren. Kortom, over alle maatregelen die onze inwoners direct merken en waar zij zeer zeker over gehoord moeten worden. Die discussie is niet leuk, maar om de financiën op orde te krijgen, maar wel nodig. Het is nodig om Pijnacker-Nootdorp weer structureel financieel gezond te maken. Het is nodig om de voorzieningen waar onze gemeente trots op is, ook voor toekomstige generaties beschikbaar en betaalbaar te houden.

Ik dank u nogmaals voor uw aandacht