VVD Pijnacker-Nootdorp neemt expliciet afstand van “opstootje” in de Raad

In de Raadsvergadering van 30 oktober 2014 heeft fractievoorzitter Ilona Jense namens haar fractie een verklaring afgelegd waarin zij expliciet de afkeuring van haar fractie verwoordt over het opstootje in de raadsvergadering van 16 oktober 2014.

De verklaring luidt als volgt.

Het zal geen verbazing wekken wanneer wij u vertellen dat veiligheid topprioriteit is voor de VVD. Veiligheid in de wereld, binnen Europa, in ons eigen land, de eigen gemeente maar zeker ook in deze raadszaal. Veiligheid en democratische beginselen zijn sterk met elkaar verbonden. De VVD fractie vindt het schokkend dat tijdens de oordeelsvormende vergadering onze wethouder door een persoon die op de publieke tribune het debat had gevolgd, fysiek is benaderd.

Hoewel het college en met name de wethouder om wie het in deze kwestie gaat, heeft aangegeven er niet zwaar aan te tillen en inmiddels excuses zijn aangeboden, vinden wij het principieel verwerpelijk dat een vertegenwoordiger van het openbaar bestuur in de uitoefening van zijn functie zonder enige vorm van respect wordt behandeld, notabene in een openbare vergadering. In de media is het incident afgedaan als een opstootje. We hebben begrepen dat nagedacht wordt over maatregelen om in de toekomst dergelijk incidenten te voorkomen.

De VVD hecht heel veel waarde aan de open, transparante en vertrouwenwekkende setting waarin wij als gemeenteraad met elkaar en onze inwoners omgaan. Dat is een verworvenheid die we moeten koesteren. De VVD wil ervoor waken dat we maatregelen nemen die strijdig zijn met deze verworvenheid. Dat is ook de reden waarom we nu expliciet in het openbaar en tegenover elkaar en naar onze inwoners uit te spreken dat wij het verwerpelijk vinden wat zich heeft afgespeeld in de oordeelsvormende vergadering van 16 oktober 2014. Wij hechten eraan niet het boek te sluiten zonder het signaal te geven dat dit niet acceptabel is en dat hiermee weldegelijk een grens overschreden is. Met deze verklaring is wat ons betreft de kwestie volledig afgedaan en kunnen we over gaan tot de orde van dag.