Innovatie, creativiteit en de kracht van samenwerking

Werkbezoeken zijn leuk. Leuk maar ook noodzakelijk om te zien en te horen wat er speelt en waar de knelpunten kunnen zitten. Op verzoek van Tweede Kamerlid Ronald Vuijk heeft de VVD Pijnacker-Nootdorp een werkbezoek georganiseerd onder het thema Economie en Innovatie. Met een aanzienlijke glastuinbouwsector in onze gemeente, maar ook in de buurgemeente Lansingerland, is dat een verzoek waaraan makkelijk gehoor te geven is.

Met de Provinciale Statenverkiezingen nog voor de deur lag het voor de hand om een bezoek te brengen aan het voor de innovatieprijs genomineerde AquaReUse, aan de daaraan gelieerde plantenkwekerij Van der Lugt en natuurlijk aan Duijvenstijn Tomaten.

Plantenkwekerij Van der Lugt

Het bezoek begon bij Plantenkwekerij Van der Lugt. Een grote tuinder in Bleiswijk waar de familie Van der Lugt inmiddels al met de vierde generatie aan het roer planten kweekt. Bij binnenkomst bleek al dat we met kwetsbare materie te maken hadden. Reiniging van schoenen en handen en dan pas voorbij de voordeur. Na een boeiende presentatie over de geschiedenis van het bedrijf en de huidige bedrijfsvoering werden we opgesplitst in twee groepen die separaat een rondleiding kregen. Gehuld in witte beschermende pakken en nog een keer grondig gereinigd zagen we hoe komkommerplantjes worden geënt op de wortels van kalebasplantjes om ze sterker te maken, hoe de zaadjes per stuk gecontroleerd worden bij de inplant en hoe de hele kleine plantjes groeien in de kassen. Heel veel handwerk, dat dagelijks door velen wordt verricht.

AquaReUse

Het innovatieve project, AquaReUse, waarvan Jap van der Lugt (mede) aan de basis heeft gestaan, zal straks een belangrijke factor in de verdere verduurzaming van het bedrijf gaan vormen. Een gesloten watercircuit, waarbij het vuile water in het systeem volledig gezuiverd zal worden en vervolgens gezuiverd weer van zodanige kwaliteit is dat het in de plantenkwekerij gebruikt kan worden. En dat het water dan ook echt schoon moet zijn, was geen vraagteken meer na het zien van de strenge hygiënemaatregelen op de plantenkwekerij.

De loco-dijkgraaf heeft ons meegenomen in het moeizame financiële traject dat gevolgd is om het innovatieve project ook door Europa goedgekeurd te krijgen. Uiteindelijk is dat met veel hangen en wurgen gelukt, en zal op korte termijn AquaReUse officieel geopend kunnen worden.

Duijvestijn Tomaten

Na het bezoek aan Plantenkwekerij Van der Lugt en AquaReUse waren wij te gast bij Duijvenstijn. Natuurlijk bekend van het inmiddels succesvolle aardwarmteproject, maar ook van andere innovatieve projecten als de ID-kas en het cradle-to-cradle-principe. Niet alleen kweken ze tomaten, maar de planten en bladeren worden ook verwerkt in verpakkingsmaterialen.

De drie aanwezige Tweede Kamerleden Ronald Vuijk, Bart de Liefde en Foort van Oosten waren onder de indruk van de innovatieve kracht in de voor onze gemeente kenmerkende sector. Maar ook de zes aanwezige kandidaten voor de Provinciale Staten hebben met eigen ogen kunnen zien dat de innovatieve kracht van deze sector van groot belang is. De combinatie van duurzaamheid, economie en kennis draagt bij een de ontwikkeling van de sector. De rem die de economische crisis toch lijkt te vormen vraagt om creatieve oplossingen. Banken staan niet in de rij om dergelijke projecten te financieren terwijl Europa aan de andere kant met Argusogen toekijkt of er geen sprake is van staatssteun bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van het AquaReUse-project. Ingewikkelde materie waar de samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid tot een bloeiende oplossing zal moeten leiden.