Inbreng VVD bij Algemene Beschouwingen 24 juni 2015

Voorzitter,

Vorige jaren hingen de tekorten als inktzwarte donderwolken aan de nabije horizon, maar die zijn vervaagd tot grijze wolkjes in de verte. De komende jaren laten een sluitende begroting zien en pas in 2018 treedt een klein tekort op. Daarnaast wordt de schuldpositie duidelijk in kaart gebracht en de komende jaren zal een fors deel van die schulden worden ingelost. Dat zijn signalen dat Pijnacker-Nootdorp hard op koers is weer een sterke en financieel gezonde gemeente te worden. Een heldere boodschap aan onze inwoners dat, als dit beeld zich voortzet, in de toekomst zelfs kan worden gedacht aan lastenverlichting, extra investeringen in voorzieningen en andere zaken die direct ten goede komen aan onze inwoners.

Maar niet alleen in financieel opzicht gaat het goed in onze gemeente. De decentralisaties in het sociaal domein beginnen hun beslag in onze gemeente te krijgen en hoewel de, met name financiële risico’s erg open opgenomen zijn in de kadernota, zijn de budgetten voor 2015-2016 zeker veilig. We zullen met elkaar het geduld moeten hebben om te zien wat de effecten zullen worden. Daarmee is voor de VVD evident dat de gemeente inzet op efficiente hulpverlening binnen het geld dat daarvoor beschikbaar is gesteld, zonder nu al extra te bezuinigen op Jeugdzorg, op Participatie noch op de WMO. Het allergrootste belang dat wij als gemeente nu hebben, is dat er geen mensen in de kou blijven staan en dat we met elkaar oog houden voor de mogelijke complicaties en met elkaar de vinger aan de pols houden.

Tegenover dit ideaalplaatje staat dat de afgelopen jaren fors bezuinigd is en dat we veel en vaak de mening van onze inwoners, verenigingen, ondernemers en het maatschappelijk middenveld hebben gevraagd. De VVD wil dat er rust terug keert in de gemeente. Het is goed dat het college geen maatschappelijke dialoog wil voeren dit jaar. De cijfers geven aan dat de noodzaak daartoe volledig ontbreekt.

De keerzijde daarvan is het gebrek aan nieuw beleid. En waar nieuw beleid wordt voorgesteld, lijkt het aan structurele dekking te ontbreken. Een voorbeeld hiervan is de visie op de energieneutrale gemeente, ten koste waarvan gaat die ton aan structurele middelen, veiligheid, infrastructuur, onderwijshuisvesting, sportfaciliteiten,…? Gelukkig lijkt het erop dat die financieel niet onderbouwde versie van nieuw beleid vandaag gerepareerd zal worden met een door vele partijen in deze raad ingediend amendement.

In het hoofdlijnenakkoord en de Toekomstvisie hebben wij gesproken over Citymarketing. In de Kadernota vinden we daar wel een heel schamel bedrag voor terug. De VVD wil structureel geld besteden aan citymarketing en leisure. Het verantwoord gebruik van het kenmerkende groen in onze gemeente, het vele water waar wij over beschikken en vanaf eind dit jaar de schitterende groen-blauwe slinger zal ook economisch een boost geven aan onze gemeente.

Bij de behandeling van de jaarrekening hebben wij daarvoor extra budget gevraagd.Helaas is dat verzoek verworpen, maar we hopen dat het college met dit magere bedrag toch weet te komen tot een ambitieus plan, waarna wellicht alsnog extra budget vrijgemaakt kan worden.

Het is zaak dat wij ook daar de vinger aan de pols houden. Als liberale partij streeft de VVD naar een kleine overheid die mensen ruimte geeft op hun eigen manier gelukkig te worden of te zijn. Bij een kleine overheid hoort een grote samenleving. Dat vraagt een gemeente die niet pampert, maar mogelijk maakt. Niet regelt, maar regels vermindert. Een gemeente die ruimte geeft aan goede initiatieven, mogelijkheden en ideeën. Ideeën die onze samenleving en onze inwoners verder helpen. Initiatieven die mensen kunnen laten meedoen.

Een van die initiatieven waar de VVD vanavond expliciet aandacht voor vraagt is de Kredietunie Oostland. Een schoolvoorbeeld van eengrote samenleving overheid van,voor en door ondernemers. Ondernemers die geworteld zijn in onze gemeente, die onze markt prima kennen en die met elkaar willen investeren in de gemeente, in het economisch klimaat en in het verlengde daarvan in de werkgelegenheid in onze gemeente. Ondernemers die elkaar helpen, met het ter beschikking stellen van een beperkt krediet, met kennis, met coaching en dat alles ten gunste van een bloeiend ondernemersklimaat. Een dergelijk initiatief verdient de steun en de ruimte om tot volle wasdom te komen. Om die reden wil de VVD dat een eenmalig bedrag van €12.500,00 wordt vrij gemaakt om te dit initiatief vanuit onze gemeente van de grond te tillen. Wij dienen daarvoor een motie in.

Alleen op die manier kunnen wij samen werken aan die grote samenleving. Onze premier verwoordde dat erg treffen: een samenleving waarin je voor jezelf zorgt en waarin je geeft om een ander. Je behandelt anderen zoals je zelf behandeld wil worden. Niemand is een beetje meer gelijk dan de rest en je krijgt het niet, maar je moet het verdienen.

Ik dank u voor uw aandacht