Dit onderwerp heeft de VVD al in een vroeg stadium geagendeerd en wethouder Jense heeft er veel aan gedaan om dit initiatief gerealiseerd te krijgen. Met de komst van e-bikes en speedpedelecs is
de gemiddelde afstand woon-werkverkeer wat mensen bereid zijn te fietsen
toegenomen tot ongeveer 15km. Met die afstand sta je vanuit Pijnacker midden in
Den Haag of in de koopgoot in Rotterdam en vanuit Nootdorp in het centrum van Leiden.
Nu worden er twee routes
gerealiseerd: Pijnacker-Den Haag en Delft-R’dam Alexander. Hiervoor vraagt de
MRDH een gemeentelijke bijdrage van 30%. Daarmee laat ook de MRDH het belang
zien van deze fietsroutes. De VVD heeft wel aandacht gevraagd om in de
uitvoering rekening te houden met de verkeersveiligheid. Zo wordt de Fellowshiplaan
een fietsstraat. Maar deze route wordt veel gebruikt als sluiproute tussen
Ypenburg en Nootdorp/Pijnacker.
Met deze snelfietsroutes wordt het
wegennet en OV ontlast. Dat past uitstekend in hoe de VVD naar mobiliteit
kijken. Fietspaden en wegen worden ingericht met een blik op de toekomst,
waarbij veiligheid en doorstroming voor alle verkeersgebruikers centraal staan.
Dat past ook uitstekend hoe de VVD kijkt naar gezondheid. Die ontwikkeling zal
worden versterkt op basis van de ervaringen met de Corona crisis.
Met deze snelfietsroutes kan ook de
fietser schoon, heel snel en veilig op de bestemming aankomen.