Waarom de VVD de JaJa sticker een goed idee vindt!

·        Eén op de vier huizen heeft een nee/ja of nee/nee sticker op de bus;

·        20.000 huishoudens in Pijnacker-Nootdorp heeft dus geen sticker;

·        Huishoudens zonder brievenbusstickers krijgen gemiddeld 32 folders per week in de bus gelijk aan 30 kg drukwerk per huishouden per jaar;

·        een papierberg van 600.000 kg per jaar in Pijnacker-Nootdorp die in brievenbussen landt waar niet om gevraagd is.

Met de introductie van de JaJa sticker wordt de spelregel omgedraaid. Alleen als inwoners zelf voor een JaJa sticker kiezen krijgen ze ongeadresseerde reclame. Als je geen sticker op je brievenbus hebt krijg je dat niet. Je ontvangt dan alleen nog het plaatselijke nieuwsblad. Dit zal heel veel papier en dus ook afval gaan schelen. Of zoals raadslid Paul Turion zegt: “Wat je niet krijgt hoef je ook niet weg te gooien!” Daarnaast leven we in een digitaal tijdperk. Dit betekent dat ondernemers naast de lokale krant veel andere kanalen tot hun beschikking hebben gekregen om klanten te benaderen zoals apps, e-mail en internet.

We staan als gemeente voor een grote uitdaging hoe we de energietransitie en een duurzame economie voor elkaar krijgen. Het doel is 100 kg restafval per inwoner per jaar. Helaas is dit doel nog ver weg (nu 191 kg per inwoner per jaar). Of zoals fractievoorzitter Peter van de Heuij zegt: “ We zijn als VVD overtuigd dat we dat voor elkaar krijgen door de kracht van ondernemers, maximaal in te zetten op innovatie en door ons gedrag aan te passen.” De VVD fractie vond dit een belangrijk punt om voor de invoering van de JaJa sticker te stemmen. Het is een eerste stap. De volgende is het mogelijk maken van het nieuwe inzamelen. Dat is waar de VVD zich al jaren hard voor maakt.

Met de invoering van de JaJa sticker is het een Win Win Win; minder afval, ondernemers kunnen reclame gericht geven en de druk op de afvaltarieven neemt af.

Vanuit de VVD is in de gemeenteraad aangedrongen op een brede informatie ronde naar alle burgers en daarnaast verspreiding van de jaja sticker huis aan huis. Zo wordt ook tegemoetgekomen aan de kritiek van ondernemers. Het college van B&W heeft toegezegd dit te doen. De gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp heeft ingestemd met invoering per 1 maart 2021 van de JaJa Sticker. Dus houdt uw brievenbus in de gaten de komende maanden.