Wat is er bereikt door de VVD bij de Kadernota 2020

De bespreking van de Kadernota in de Raad is jaarlijks een belangrijk moment. Met de vaststelling van de kadernota wordt afgesproken binnen welke afspraken en randvoorwaarden de begroting voor volgend jaar kan worden opgesteld. De begroting 2021 wordt dan in november aan de Raad voorgelegd. Het was dit jaar een bijzondere kadernota omdat er veel onzekerheden bestaan die de begroting beïnvloeden;

· Raad en College moeten de discussie nog voeren wat in deze raadsperiode al is bereikt en wat er nog te doen valt. Op aandringen van de VVD en andere partijen is het college met een eerste analyse gekomen op hoofdlijnen over de effecten van de coronacrisis op de middellange termijn.

· Op aandringen van de VVD zijn twee onderwerpen apart geagendeerd die opgenomen zijn in de Kadernota. Beide zijn te complex en de belangrijk om als onderdeel van de kadernota te worden afgedaan. Het gaat over sociaal domein en afval.

Ik ga per onderwerp in op wat de VVD in de raad heeft bereikt:

· De VVD heeft bij het instemmen met de verkoop van de aandelen Eneco al aangegeven dat we groot belang hechten aan het verstandig benutten van de opbrengst (85 mln). Het college komt in september met varianten (aflossing schulden en/of investeringen). Daar zijn we tevreden mee omdat met een heldere procedure voorkomen wordt dat de 85 mln met de knollen de pot in gaan;

· In de kadernota is aangegeven dat de uitgaven op het sociaal domein blijven stijgen en dat die stijging niet langer elders binnen de begroting kan worden opgevangen. Er is een bezuinigingstaakstelling ingeboekt voor 2021 en verder. We vonden als VVD fractie dat de voorgestelde maatregelen financieel niet voldoende waren onderbouwd. Ook ontbrak inzicht wat die maatregelen betekenen voor de cliënten. Afgesproken is dat het college in september met een concreet plan komt waarin dat wel is uitgewerkt.

· Uitgangspunt van het afvalbeleid tot nu toe is dat met beter scheiden van afval we milieuwinst realiseren en de burger wordt beloond voor zijn inspanning door minder te hoeven te betalen. Ook hier hebben we als VVD aangedrongen op het maken van een concreet plan dat in september naar de Raad komt. In onze inbreng is aan het college gevraagd serieus om te gaan met de inbreng van burgers bij het plan voor het nieuwe inzamelen. Door verschillende wijkverenigingen zijn we benaderd dat het college te weinig of niets leek te doen met de uitgebrachte zienswijzen. Ilona Jense die als wethouder dit onderdeel van de portefeuille van de afgetreden wethouder van de Gevel heeft overgenomen zegde toe dit in de komende periode op te pakken en met de mensen in gesprek te gaan.

· Ten slotte hadden we als fractie de Sportraad beloofd aandacht te vragen voor de positie van de sportclubs. Het college had een overtuigend verhaal dat op de korte termijn met de huidige genomen maatregelen de sportclubs, mede door hun creativiteit en hard werken, geen onoverkomelijke problemen hebben. Bepalend zal zijn welke beperkingen bij de start van het nieuwe seizoen er nog zijn. Het is zaak om met hen in goed gesprek te blijven. Als er dan wel clubs die echt in de knel komen kunnen we er eventueel bij de begroting op terugkome