VVD kiest als enige voor scenario 1 bij de vervanging van de Jan Janssen Sporthal

Maat XL in een S, het past wel maar het staat niet.­

Afgelopen cyclus stond ronde twee van “Het hart van Nootdorp” op de agenda. Het belangrijkste beslis- en twistpunt: De locatie van de Jan Janssenhal. Het college heeft naar aanleiding van een eerder ingediende motie twee scenario’s voorgelegd. Een scenario waarbij de nieuwe Jan Janssen sporthal wordt herbouw op de huidige locatie en een scenario waarbij de Jan Janssen sporthal wordt gerealiseerd op de locatie van de oude brandweerkazerne aan de Julianastraat in Nootdorp. De VVD stemde afgelopen donderdag als enige partij voor het scenario van de Jan Janssensporthal aan de Julianastraat. Hoe zit dat?

De VVD is in de scenariostudie bij de hoofdvraag van de eerdere discussie gebleven: Past de nieuwe, grotere Jan Janssenhal op de huidige locatie? De VVD is op basis van de scenariostudie en de beantwoording van de vragen door de Wethouder tot een negatieve conclusie gekomen. Wethouder Hennevanger beantwoordde de vraag of de Jan Janssenhal past op de huidige locatie met: “Het past net en daarom net niet”, doelend op het perceel dat zich niet leent voor een gebouw met dergelijke afmetingen. Fractielid Daan Zwart maakte de treffende vergelijking met iemand met een maat XL die zich in een maat S probeert te proppen. Uiteindelijk past het wel maar het staat niet.

Maar waarom kiezen de andere fracties dan wel voor herbouw op de huidige locatie? Herbouw op de huidige locatie zorgt voor meer vrije ruimte op de locatie aan de Julianalaan. Deze vrije ruimte wordt opgevuld met extra woningen. Uit de beraadslaging blijkt dat met name dit punt voor de andere fracties een belangrijke argument is om voor herbouw op de huidige locatie te kiezen. Hoewel extra woningen voor de VVD ook hoog op de agenda staan, maken deze extra woningen het huidige perceel niet méér geschikt voor de grotere nieuwere Jan Janssenhal voor de komende 40 jaar. Daarnaast moet er voor de huidige “bewoners” gedurende de bouw voor ongeveer 2 jaar een vervangende sportlocatie gezocht worden. Geschatte kosten 4 ton al kan dit meer worden. Daarnaast zijn er te weinig parkeerplaatsen voorzien in het gekozen scenario waarvoor nog geen oplossing is voorzien. De VVD staat voor kwaliteit en zekerheid wat van het eerste scenario de enige logische keuze maakt.