Akkoord met opleggen Wet Voorkeursrecht Gemeenten (WVG) na toezeggingen wethouder

In maart stond als een van de belangrijkste onderwerpen op de agenda het aanwijzen van vier gebieden op grond van de WVG. Het gaat dan om de gebieden Balijade, Rijskade, Dwarskade en Overgauw. Het opleggen van de WVG is een zwaar instrument en betekent dat in de aangewezen gebieden eventuele verkoop van percelen als eerste dienen aangeboden te worden aan de gemeente. De WVG is bedoeld om de positie van de gemeente op de grondmarkt te verstevigen, invloed te kunnen uitoefenen op het woningbouwproject en het tegengaan van speculatie. Anders gezegd de gemeente kan de WVG inzetten om doelstellingen op het gebied van woningbouw te bereiken.

In allerlei openbare stukken is al bekend dat in de komende decennia in deze regio en dus ook in de gemeente Pijnacker-Nootdorp nog veel woningen moeten worden gebouwd. Ook is bekend welke gebieden dan in beeld komen. Voor ons als VVD was het daarmee duidelijk dat het minder aanwijzen dan de vier gebieden niet mogelijk was. Daar hebben we wel over gedubd omdat het onzeker is of uiteindelijk alle vier gebieden nodig zijn en in ieder geval een paar gebieden niet op korte termijn nodig zijn. Langdurig een WVG opleggen is voor ondernemers in die gebieden een onzekere factor en zij hebben begrijpelijkerwijze veel vragen.

We hebben vervolgens in het debat er alles aan gedaan om de nadelige effecten van de WVG voor ondernemers te ondervangen. Het gaat dan over onderwerpen als wanneer een strategische grondpositie in de desbetreffende gebieden is bereikt en daarmee samenhangend hoe zo snel mogelijk de WVG weer kan worden opgeheven. Een volgend belangrijkpunt is dat wethouder Kuppeveld in goed gesprek is en blijft met ondernemers om zoveel mogelijk tegemoet te komen wat zij als ondernemer willen (b.v. rond vraagstukken als kan ik investeren in uitbreiding). De wethouder heeft toegezegd met een aankoopstrategie te komen en maatwerk te leveren voor ondernemers in de gebieden. In een aparte raadsvergadering (rekening houdend met de richtlijnen van het kabinet in relatie tot het coronavirus) is het voorstel van het college aangenomen. Vanzelfsprekend volgen we de ontwikkelingen op de voet.