Steuntje in de rug voor ondernemers in gemeente Pijnacker-Nootdorp!

Op donderdag 12 maart 2020 heeft de regering nieuwe maatregelen genomen tegen de verspreiding van het coronavirus. Onontkoombaar waarbij de regering een evenwicht probeert te vinden van wat nodig is om het virus te bestrijden en de economie te ontzien. Dat bleek nog niet voldoende te zijn. Afgelopen zondag zijn weer verdergaande maatregelen afgekondigd. Alles erop gericht om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. De effecten van die maatregelen op mensen, gezondheidszorg en economie zijn groot. Het rijk heeft aangegeven dat ze ondernemers zullen steunen. Een van de mogelijkheden is dat de vele belastingregels waar ondernemers aan moeten voldoen worden versoepeld. Zo zouden ze later btw mogen afdragen. Het is ontzettend belangrijk om bedrijven niet onnodig verder in financiële problemen te brengen. Dat geldt des te meer voor kleine ondernemingen, starters en zzp-ers. De VVD Pijnacker-Noordorp laat bij monde van fractievoorzitter Peter van den Heuij weten dat de VVD-fractie vragen heeft gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders hoe zij eigen ondernemers kunnen steunen. Een van de vragen is of het college ook bereid is op het gebied van lokale belastingen maatregelen te nemen.

Schriftelijke vragen aan het College van B&W van de Gemeente Pijnacker-Nootdorp aan de hand van artikel 44 van het reglement van orde.

Steuntje in de rug voor ondernemers in gemeente Pijnacker-Nootdorp!

De coronacrisis grijpt om haar heen in Nederland en raakt ons allemaal. Met 17 miljoen mensen moeten en kunnen we ervoor zorgen dat de gevolgen beperkt blijven en we samen sterker uit deze crisis komen.

Als gemeente moeten wij vooral de Rijksoverheid haar werk laten doen en goed de ontwikkelingen in de gaten houden. Wat wij als gemeente kunnen toevoegen is ondersteunen dat mensen de afgesproken maatregelen uitvoeren. Eveneens kan worden nagedacht welke middelen de gemeente kan inzetten om de gevolgen te beperken van de maatregelen om het coronavirus tegen te gaan. Een van die mogelijkheden betreft hoe we omgaan met de (inning van) gemeentelijke belastingen.

In dat kader stelt de VVD fractie Pijnacker-Nootdorp de volgende vragen aan het college van B&W. Wij verzoeken om een snelle reactie:

1.     Bent u het met de VVD fractie Pijnacker-Nootdorp eens dat de gemeente een belangrijke rol kan spelen bij het beperken van de gevolgen van de Coronacrisis? Zo nee, waarom niet?

2.     Bent u het met de VVD fractie Pijnacker-Nootdorp eens dat ondernemers in onze gemeente hard geraakt worden door de, overigens terechte, maatregelen van de Rijksoverheid om verdere verspreiding van het corona virus zoveel mogelijk te beperken? Zo nee, waarom niet?

3.     Wat zijn de maatregelen waar de gemeente op dit moment aan denkt om deze gevolgen te beperken? Kunt u deze kort toelichten?

4.     Bent u het met de VVD fractie Pijnacker-Nootdorp eens dat het een goed idee is om onze ondernemers (MKB) de mogelijkheid te bieden uitstel van betaling van de gemeentelijke belastingen te krijgen, zodat voorkomen wordt dat zij bedrijfsmatig in de problemen komen? Zo nee, waarom niet?

5.     Indien ‘Ja’ bij vraag 4, bent u voornemens om zo snel mogelijk in gesprek te gaan met ondernemers en de desbetreffende belangenorganisaties om ervoor te zorgen dat dit uitstel van betalen zo spoedig mogelijk kan plaatsvinden?