Begrotings behandeling 2020

VVD heeft ingezet in deze raadsperiode op lastenverlichting. Hoe ga je dan om met het voorstel van het college de afvalstoffenheffing met €60 euro te verhogen? Dat is één van de belangrijke onderwerpen bij de begrotingsbehandeling 2020 die deze week in de eerste week van november is vastgesteld.

Lastenverlichting bepleiten en moeten beslissen over een forse verhoging van de afvalstoffenheffing is moeilijk. Zeker in een Raad die bestaat uit negen partijen waar uit eerdere discussie bleek dat er heel verschillende ideeën bestaan over lastenverlichting. Inzet van de VVD was vaste afspraken maken over de lastenverlichting en de verhoging van de afvalstoffenheffing zover mogelijk terugdringen. Belangrijkste argument daarvoor was dat nu kosten omhoog gaan maar als we met elkaar beter afval scheiden de kosten juist naar beneden gaan. Om dat voor elkaar te krijgen moeten mensen wel de faciliteiten krijgen om beter te kunnen splitsen. De uitrol van containers is daarvoor nodig en daar is de gemeente verantwoordelijk voor. De hoofdlijn was daarmee gezet, lastenverlichting, verhoging maximaal terugdringen en het college nu pressen om de uitrol van het nieuwe inzamelen zo snel mogelijk uit te voeren.

Met een motie is de lastenverlichting ingevuld door de lasten te verlagen voor hondenbelasting, OZB en de parkeerkaart voor invaliden.  Het is al bij al een afgewogen pakket zeker als we ook kijken naar eerdere lastenverlichtingen die door de VVD in de vorige raadsperiode zijn doorgevoerd (Precario en verlaging van de OZB).

De kosten die in de tarieven van de afvalstoffenheffing worden verwerkt worden met €500.000 verlaagd. In de tussentijd moet het college de uitrol van het nieuwe inzamelen voor elkaar krijgen. Dat duurt twee jaar. We zijn met pijn in het hart meegegaan om de reservering voor lastenverlichting (200.000) voor 2020 en 2021 in te zetten voor het betalen van die rekening. De maatregelen voor lastenverlichting laten we pas in 2022 ingaan. Daarmee pakken we als VVD en als Raad ook onze verantwoordelijkheid. Het resterende bedrag wordt in de begroting gevonden. Beide voorstellen zijn in de Raad aangenomen en daarmee is onze inzet gehonoreerd.