Minder Meer Afvalstoffenheffing

De VVD heeft zich hard gemaakt om de lasten voor onze inwoners te verlagen. Echter door de trage invoering van “Het Nieuwe Inzamelen” (meer scheiding van afval door de inwoners zelf)  door de gemeente lopen de kosten voor afval inzamelen hard op. Voor 2020 zelfs met 20%. Dat betekent voor een huishouden in Pijnacker-Nootdorp een verhoging van 315,24 euro naar 377,64 euro per jaar. Dat is een bedrag van 1,2 miljoen aan extra kosten voor de afvalinzameling.

Dat is onverteerbaar voor de VVD. Samen met het CDA, Eerlijk Alternatief en D66 heeft de VVD dan ook ingegrepen. Door een half miljoen euro in de begroting vrij te maken zullen de tarieven volgend jaar maar met 10% stijgen. Nog steeds is dat veel, maar hiermee verwacht de VVD wel dat er een halt is toegeroepen aan verdere stijging van de afvalkostenheffing. Hierbij is het wel noodzakelijk dat de gemeente nu snel overgaat tot het invoeren van meer afvalscheiding. Hiermee zouden de kosten van afvalverwerking binnen 2 jaar moeten dalen met 7 ton.  Dit zorgt ervoor dat de kosten ook structureel omlaag gaan en onze inwoners dus minder zullen gaan betalen voor de afvalverwerking en op deze wijze beloond zullen worden als zij bijdragen aan meer afvalscheiding.

Om dit aan te jagen heeft de VVD dan ook samen met D66 en het CDA en Eerlijk alternatief dan ook een raadsavond in december belegd om het college te bevragen over het plan van aanpak voor versnelde invoering van “Het Nieuwe Inzamelen” .  Dit dient snel, zorgvuldig en duidelijk gecommuniceerd te worden naar onze inwoners. Hier zal de VVD zich dan ook sterk voor blijven maken.