VVD zet zich in voor minder zwerfafval.

Ook in Pijnacker-Nootdorp is zwerfafval helaas een veel voorkomend probleem.

In de strijd hiertegen is de VVD voorstander van een brede aanpak. Zowel lik op stuk bij overtreding als zorgen dat er voldoende plekken zijn waar je je afval kunt inleveren. Helaas blijft zwerfafval een probleem en is alle extra inzet hierop dan ook welkom. In dat kader heeft de VVD vragen gesteld aan het college over het landelijke programma Nederland Schoon. Hierbij kan een gemeente extra ondersteuning krijgen en adviezen over het nog beter aanpakken van zwerfvuil. Van een schone buurt coach tot een optimalisatie plan voor de locatie van afvalbakken. Allemaal met als doel om Pijnacker-Nootdorp een stukje schoner te maken.

Voor de gemeente zijn de kosten laag aangezien deze stichting via een subsidie (de zogenaamde zwerfafvalvergoeding) een bedrag van rond de 62.000 euro voor 2020 beschikbaar kan stellen aan de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Een kans waarvan de VVD vindt dat we deze niet mogen laten liggen in de strijd tegen zwerfafval.