Kadernota 2019

De laatste vergadering van de Gemeenteraad voor het zomerreces spande het erom. Bij de bespreking van de Kadernota was een van de belangrijkste thema’s de invulling van lastenverlichting. Lasten verlichting is in het Hoofdlijnenakkoord door de VVD ingebracht. Bij de begrotingsbehandeling in 2018 heeft de VVD het college gevraagd met informatie te komen wanneer en welke ruimte er is om tot lasten verlichting te komen. Er werden twee voor opties/voorbeelden gegeven afschaffing van de hondenbelasting (waar de VVD een warme voorstander voor is) en verlaging van de OZB. In de kadernota heeft het college 200.000 euro structureel uitgetrokken maar ze lieten de keuze aan de Raad. In de opmaat naar de vergadering bleken partijen verdeeld. Verdeeld in de keuze tussen de twee mogelijkheden, verdeeld in welke onderwerpen als lastenverlichting gelden (belastingen of ook kostendekkend tarieven) en verdeeld of er bij kadernota over besloten moest worden of pas in november bij de begrotingsbehandeling. Wij hebben sterk gepleit voor afschaffing van de hondenbelasting. De onderbouwing rammelt en de ruimte voor belastingverlaging wordt met een duidelijke maatregel ingevuld. Verlaging van de OZB leidt tot een schamele verlaging van 8 euro per jaar per koopwoning.  De uitkomst is niet moeilijk te voorspellen. De Raad koos na een lang debat voor uitstel. We hadden dat als VVD fractie graag anders gezien. Maar goed  nieuwe ronde nieuwe kansen.