VVD maakt zich hard voor afschaffing van de hondenbelasting.

© Peter vd Heuij

Als er een gunstige periode is om belastingen te verlagen dan is het nu. De economie draait goed en het huishoudboekje van de gemeente Pijnacker-Nootdorp is op orde. De VVD heeft bij het opstellen van het Hoofdlijnenakkoord (afspraken voor deze raadsperiode waar alle partijen mee hebben ingestemd) gepleit voor het opnemen van het onderwerp belastingverlaging. Dat is er ook in opgenomen namelijk dat het de ambitie is in deze raadsperiode de lokale lasten te verlagen. Bij twee gelegenheden heeft de VVD vervolgens het initiatief genomen om belastingverlaging gerealiseerd te krijgen. Het college moest worden herinnerd dat we op dat punt een afspraak hebben. Vervolgens hebben we aangegeven dat het afschaffen van de hondenbelasting voor de VVD de meest voor hand liggende optie is.

Waar het nu bij de besluitvorming over de kadernota in juli om gaat is welke belasting wordt verlaagd. Er wordt financieel al rekening gehouden dat er een verlaging wordt doorgevoerd. De VVD samen met D66 en de Partij van de Dieren pleiten voor afschaffing van de hondenbelasting. De hondenbelasting is in toenemende mate aan kritiek onderhevig. Het is een algemene belasting, de gemeente kan de opbrengst dus ook gebruiken voor lantaarnpalen of onderhoud van groen. Handhaving van de belasting kost het nodige geld (wie heeft een hond en is het één hond of zijn er meerdere honden?). Daar komt bij dat de belasting inhoudelijk kwetsbaar is. Veel hondenbezitters vragen zich af waarom een hond wordt belast en niet een kat of een paard? Veel gemeenten hebben reeds deze belasting afgeschaft. Redenen te over om met deze belasting te stoppen. Dat is precies wat VVD met D66 en PvdD willen. Er zijn ook partijen die denken aan verlaging van de belasting op woningen (OZB). Omdat er zoveel koopwoningen in Pijnacker-Nootdorp zijn en het bedrag van de belastingverlaging vaststaat (€200.000) levert dat voor huizenbezitters niets op.