CULTURA: Mooi project maar vinger aan de pols

CULTURA

CULTURA: MOOI PROJECT MAAR VINGER AAN DE POLS

Een huiskamer voor Nootdorp. De VVD heeft vertrouwen in het project van de stichting Bibliotheek Oostland om CulturA het kloppend hart van Nootdorp te maken door het samen brengen van bibliotheek, theater, sociaal culturele activiteiten en horeca. Het samenbrengen en verbinden hebben we afgesproken in het hoofdlijnenakkoord en SBO is een betrouwbare partner die op andere projecten heeft bewezen goed werk te kunnen leveren. De VVD vindt kunst, erfgoed en cultuur van groot belang voor de samenleving. Cultuur verbindt, versterkt de aantrekkelijkheid van Nootdorp als woonkern, versterkt creativiteit en creativiteit leidt tot innovatie. Een positief effect op de samenleving dus.

Bij de behandeling in de gemeenteraad heeft de VVD van begin af aan een kritisch geluid laten horen over het voorstel van het college. In onze ogen vroeg het college aan de Raad op basis van een voorstel dat nog met veel onzekerheden en risico’s gepaard gaat, op het verkeerde moment in te stemmen met het toekennen van veel geld voor de gehele periode. De toekenning van veel geld  (€200.000,- als lening voor verbouwing en €140.000 extra voor de jaarlijkse exploitatie en beheer kosten) vindt plaats zonder een integrale afweging te kunnen maken bij de kadernota. Dat is een belangrijke spelregel die we hebben afgesproken in het hoofdlijnenakkoord.

De VVD heeft een amendement ingediend om te zorgen dat de Raad op het goede moment, op basis van goede informatie een afgewogen beslissing kan nemen. We hebben voorgesteld de startperiode van twee en een half jaar te financieren en pas in 2021 bij Kadernota te beslissen over wat meerjarig nodig is.  De VVD pleitte tevens voor een evaluatiemoment in 2021. Op dat moment  is er ervaring opgedaan en zijn de uitgangspunten beschikbaar neergelegd in de cultuurnota  (2019).

Fracties als het CDA en D’66 wilden echter liever pas een evaluatie in 2023, ná de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Dat betekent verlenging van de startperiode inclusief financiering. De linkse of populistische fracties van PPN, EA en GB waren zelfs kritiekloos enthousiast. Zij  pleiten ervoor om de exploitatie verder aan te vullen als de €260.000,- die daarnaast nog nodig is voor vullen van het theaterprogramma niet met bijdragen van cultuurinstellingen kon worden gerealiseerd. Politiek werd het toen ingewikkeld. In de Raad waren partijen die het voorstel van het college steunde, partijen die het VVD-amendement steunden maar de startperiode wilde oprekken en partijen die het VVD-voorstel steunden.

Na een intensieve en op punten heftige discussie in de Raad vroeg de burgemeester een schorsing aan.  Na de onderbreking zegde zij toe dat er voor Cultura in 2021 sowieso een evaluatie gaat komen. Zij onderschreef ook dat de Kadernota 2021 een logisch moment is voor het afwegen en verwerken van de structurele uitgaven van de CulturA in de begroting vanaf 2022”.  Voor de VVD was hiermee de boodschap vastgelegd om goed de vinger aan de pols te houden en geen blanco cheque af te geven voor dit verder mooie project. Het amendement werd ingetrokken en het voorstel voor CulturA unaniem aangenomen.