Overheidsorganisatie van het jaar

Afgelopen maandag was ik in Den Haag in de ridderzaal. Dit is de oude locatie van de 2e kamer die tegenwoordig ingezet wordt als locatie voor bijeenkomsten. Een indrukwekkende plaats die je doet beseffen dat we in een mooi en democratisch land leven.

Ik was daar voor de verkiezing van de overheidsmanager van het jaar en de verkiezing van de overheidsorganisatie van het jaar. Bij de drie overheidsorganisaties die in de finale stonden was ook een gemeente. De gemeente Heerhugowaard met 55.425 inwoners. Dus bijna net zo groot als Pijnacker-Nootdorp. Het jury rapport vermeldt het volgende:

De gemeente Heerhugowaard is een moderne overheidsorganisatie die zich blijft door ontwikkelen. De cultuur van ‘denken in kansen’ in combinatie met vraaggericht handelen, openheid, flexibiliteit, inventiviteit en gewoon doen viel de jury in positieve zin op. Door de grote stappen die Heerhugowaard heeft gezet op het vergroten van zonnestroom, windenergie en het verminderen van gas- en elektriciteitsverbruik is de gemeente de koploper in Nederland als het gaat om het realiseren van de ambities van de energie transitie. De gemeente Heerhugowaard heeft de ambitie om top-dienstverlener te zijn en scoort hoog als betrouwbare overheidsorganisatie met een hoge waardering van de dienstverlening.

Hoe mooi zou het zijn als onze gemeente ook keuzes maakt en hierbij streeft naar excellentie.  Op het  gebied van bijvoorbeeld energie opwekking, dienstverlening naar burgers,  sportaccommodaties, enz

Het is nu wachten op de aangekondigde beleidsnota’s op het gebeid van “Verduurzaming” , “prettig en veilig wonen” en ”iedereen doet mee” . Hier kan onze gemeente de stap vooruit maken en hopelijk over een paar jaar zichzelf kandidaat stellen als overheidsorganisatie van het jaar.