Begroting 2019 goedgekeurd

Het was een bijzondere begrotingsbehandeling 2019. Een nieuw college die voor het eerst een begroting presenteerde samen met een uitvoeringsprogramma voor de komende jaren. De VVD fractie heeft in de raadsvergadering de pijlen gericht op drie belangrijke punten die in het uitvoeringsprogramma meer aandacht moeten krijgen. Afgesproken was dat in deze Raadsperiode serieus naar lastenverlaging wordt gekeken. In de begroting en het uitvoeringsprogramma kwam dat niet terug. De VVD fractie heeft een motie ingebracht waarin concreet staat welke belastingen afgeschaft (hondenbelasting) of verlaagd kunnen worden (OZB). Het college krijgt daarin de opdracht om op korte termijn met een plan te komen om dat voor elkaar te krijgen. De motie is met grote meerderheid aangenomen.

Een volgend punt was dat de omstandigheden nu uitstekend zijn om mensen aan het werk te krijgen (Participatiebeleid). Het is geweldig belangrijk dat mensen niet aan de kant blijven staan maar met werk een basis hebben om eigen keuzes te maken. De uitwerking om dat voor elkaar te krijgen heeft tijd nodig. Zoveel tijd dat de gunstige omstandigheden in 2019 onvoldoende worden benut. De VVD heeft een motie ingediend waarin nu extra tijdelijke maatregelen kunnen worden genomen waardoor een impuls kan worden gegeven. Omdat het extra maatregelen zijn kost het extra geld in 2019 maar levert het alle jaren erna ook nog geld op omdat mensen van een uitkering naar werk gaan. Ook die motie is aangenomen.

Ten slotte heeft de VVD een lans gebroken om de uitvoering van beleid te verbeteren. We kunnen als Raad veel kaders meegeven en beleid vaststellen maar het gaat uiteindelijk  om de uitvoering. Als doelen niet worden gehaald, besluitvorming lang op zich laat wachten,  dienstverlening met veel inspanningen moet worden verkregen, dienstverlening niet aan de verwachtingen voldoet of niet tijdig wordt geleverd, het in de uitvoering van beleid voor bewoners van onze gemeente niet helder is wat ze van de gemeente kunnen verwachten geeft dat veel onvrede.  Het allerbelangrijkste is dat mensen zich gehoord en begrepen voelen ook als een beslissing van de gemeente voor hun negatief uitvalt. Het is de uitdaging om meer vanuit dat perspectief te gaan werken. We zullen dit onderwerp blijven opvoeren in de komende raadsvergaderingen. Aan de slag dus. Mooi om te zien dat het gelukt is onderwerpen die in het VVD verkiezingsprogramma belangrijk waren in het Hoofdlijnenakkoord van deze Raadsperiode opgenomen te krijgen. Bij de eerste gelegenheid die we als fractie hadden is het nu bereikt dat er afspraken over zijn gemaakt.