VVD bezoekt Dutch Creative Brands

Onze gemeente is een plek waar bijzondere en internationaal unieke bedrijven zich goed thuis voelen. De VVD Pijnacker-Nootdorp is op bezoek bij Dutch Creative Brands, bekend van Vacuvin en Tomorrow’s Kitchen. Directeur Patrick Schneider heeft, met dit door zijn vader opgerichte bedrijf, een speler van wereldformaat neergezet met duidelijke lokale insteek om tegelijkertijd veel te willen terugdoen voor de regio waarin hij woont.

© Op de werkvloer

Onze gemeente is een plek waar bijzondere en internationaal unieke bedrijven zich goed thuis voelen. De VVD Pijnacker-Nootdorp is op bezoek bij Dutch Creative Brands, bekend van Vacuvin en Tomorrow’s Kitchen. Directeur Patrick Schneider heeft, met dit door zijn vader opgerichte bedrijf, een speler van wereldformaat neergezet met duidelijke lokale insteek om tegelijkertijd veel te willen terugdoen voor de regio waarin hij woont.

Het van oorsprong Delftse bedrijf heeft in 2009 de overstap gemaakt naar Delfgauw-Ruyven, waar het de kans pakt om op een centrale grote locatie innovatie en nieuwe productontwikkeling te combineren met een productie-, assemblage- en inpakmethode waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met maatwerk aan de slag kunnen op het niveau wat ze aankunnen. Het is echt werk, geen dagbesteding maar zonder de constante druk de lat steeds hoger te leggen. De uitdaging zit in precies uitzoeken wat iemand aan kan en daar met wat aanpassingen ruimte voor maken. Het is een aanpak die mensen soms al meer dan 30 jaar aan het bedrijf verbindt.


In gesprek met Patrick Schneider komen de uitdagingen van werken met innovatie op wereldniveau  naar voren. Veel samenwerken met scholen, zowel  basisonderwijs, middelbare scholen als hoge scholen en universiteiten is een belangrijk onderdeel van zijn kracht. Commerciële uitdagingen zijn er voldoende, waarbij de continue zoektocht om de klant te leren kennen en de bijzonder hoge standaard voor kwaliteit opvallen. Ook organisatorische uitdagingen komen aan de orde. In  de woorden van Patrick: ‘wij werken al sinds de start van het bedrijf met deze visie op ondernemen en de combinatie met Werkse! en DSW, maar met de berg aan regeltjes zal geen enkele ondernemer er nu vanaf nul mee beginnen.’ Inmiddels zijn er steeds  meer werknemers niet langer gedetacheerd, maar echt in vaste dienst.


Op de vraag wat de gemeente zou mogen oppakken is Patrick heel stellig: ‘echt teruggaan naar de basis van waar een gemeente voor is, namelijk zorgen voor haar inwoners en dat ook echt doen’.  Neem je verantwoordelijkheid voor de mensen in je gemeente en maak dingen niet complexer of meer waan van de dag dan nodig. Alles mag gerust sneller, en als iets niet werkt, stuur dan bij of stop. Veel regelgevende instanties, of het nu om patenten gaat of WMO regels lijken soms vooral bezig met lijfsbehoud in plaats van het belang van hun klanten.


Kandidaat-raadslid HP Nijhof: “De VVD is diep onder de indruk van de wijze waarop deze lokale ondernemer van wereldformaat zich inzet voor zijn directe omgeving. Het zou zoveel makkelijker zijn om alle processen te automatiseren, maar de menselijke maat die Dutch Creative Brands jaar na jaar laat zien, is een voorbeeld voor iedereen.”


De VVD ziet hier mooie kansen om binnen onze gemeente bruggen te slaan en samen aan de slag te gaan en te zorgen voor onze inwoners!