De ene vergadering is de andere niet....

Het is donderdagavond, de raadszaal loopt langzaam maar zeker vol. Met raadsleden, collegeleden, met het bodeteam en een groot aantal inwoners. Inwoners die hun oor te luister komen leggen. Immers, de raad moet een besluit nemen over de Rabobanklocatie in Pijnacker en daar is in de afgelopen dagen nog best wat om te doen geweest. Vriend en vijand zijn het eens dat die lelijke kolos aangepakt moet worden, maar over de omvang van de nieuwbouw is nog geen overeenstemming bereikt.

Afscheid van een wethouder

De burgemeester opent de vergadering en nadat de vice-voorzitter van de raad een extra agendapunt aan de agenda laat toevoegen, namelijk een verklaring over het raadsbrede akkoord Samen Doen, deelt Gemeentebelangen mee dat hun wethouder heeft besloten af te treden. In een cryptische omschrijving wordt het besluit kort toegelicht. De raadsleden kijken verbaasd om zich heen en na een korte schorsing aanvaarden de resterende collegeleden zijn besluit en gaat de vergadering zoals gepland van start. Een vreemd moment maar de onderwerpen zijn te groot en te belangrijk om een maand uit te stellen.

Met wisselend succes worden moties en amendementen ingediend en in stemming gebracht, besluiten genomen en zelfs enkele stemverklaringen worden afgelegd. Uiteindelijk, het voelde alsof we al uren aan het vergaderen waren, maar het was feitelijk nog geen uur, komen we aan bij de Rabobank aan.

Rabobank

Er is al veel onderzoek gedaan naar de mogelijke ontwikkelingen op die locatie en de raad heeft vele varianten de revue zien passeren. Hoger, lager, breder, smaller en allemaal met hun eigen voor- en nadelen en allemaal met een eigen prijskaartje. Nog meer onderzoek is dan ook niet nodig. Het werkt louter vertragend en brengt zeker geen nieuwe informatie aan de raadsleden. Het amendement die daartoe opriep werd dan ook alleen door de indiener gesteund. Dat lag anders bij het heldere en concrete amendement om de rooilijn met drie meter terug te brengen. Dat werd door alle fracties van Samen Doen ondersteunt en haalde daarmee een ruime meerderheid. Het gevolg? De ingang naar het Raadhuisplein vanaf de Julianalaan en langs Brocante, blijft zoals het is. En voor de kant aan het Raadhuisplein? Daar wordt de gevel van de nieuwbouw gelijk getrokken met de bebouwing aan het Emmapark. Prima oplossing met ook een eigen prijskaartje maar in het belang van onze inwoners en ondernemers.

Over de hoogte is nog geen definitief besluit genomen, maar ook hier haalt een motie om nogmaals met alle direct betrokkenen in gesprek te gaan een meerderheid door instemming van alle fracties uit Samen Doen. Hoe kun je daar ook tegen zijn? Het is gesprek zijn en blijven met onze inwoners is essentieel voor een volksvertegenwoordiger!

Verklaring

Het aan de agenda toegevoegde agendapunt was een verklaring van de vice-voorzitter van de raad. Opgesteld samen met de fracties van VVD, CDA, CU/SGP, D66, PvdA, GroenLinks en Partij voor de Dieren. De tekst van deze verklaring treft u elders op deze website, maar eindigt met de volgende alinea: Gemeentebelangen neemt hierdoor zelf afstand van ons ‘samen doen’-akkoord door alle afspraken te schenden. Hoewel wij de gang van zaken en de door Gemeentebelangen gekozen weg betreuren, nemen wij  kennis van,  en accepteren wij,  het besluit van Gemeentebelangen om niet langer deel te willen uit maken van het raadsbrede akkoord en de samenwerking.

Als kort daarna de hamer valt en de vergadering afgelopen is, heeft in nog geen anderhalf uur een politieke aardverschuiving plaatsgevonden. Ach, de ene vergadering is de andere niet.....