Geen keervoorziening in Pijnacker zonder aanvullende maatregelen!

Na jarenlang soebatten over het geluid dat een groot deel van onze inwoners al jaren overlast bezorgd, zijn er nu plannen in de regio om te komen tot een keervoorziening in Koningshof. Hel op aarde of een kans?

De VVD is blij met de RandstadRail als verbindende factor tussen onze gemeente en Den Haag en Rotterdam. Het is een pluspunt dat wij goede verbindingen hebben met omringende steden en goed bereikbaar zijn voor iedereen die in onze prachtige gemeente wil vertoeven. De RandstadRail is ook een splijtzwam. Naast de goede ontsluiting is het een continue bron van ergenis voor de inwoners die er dicht op wonen en dag in, dag uit hinder ondervinden van de langsrazende metrostellen.

Al jaren vraagt de VVD aandacht voor deze geluidsoverlast. Metingen en rapporten vielen ons ten deel en die werden gevolgd door nog meer metingen en rapporten. Vervolgens werd het onzalige plan geopperd onderzoek te doen naar een nachtmetro. Wanneer deze nachtmetro er in de huidige omstandigheden zou komen, is geluidsleed voor deze inwoners al helemaal niet te overzien. En nu dan het voorstel voor een keervoorziening in Koningshof.

De metrostellen in de richting Rotterdam puilen uit in de ochtendspits. En de verwachting is dat het in de komende jaren nog erger zal worden. Een nieuwe studie, dit keer naar de uitpuilende metrostellen, volgde. In het eindresultaat is een keervoorziening in Pijnacker voorzien. Pal naast Koningshof.

Een keervoorziening, wat is dat eigenlijk? Feitelijk komt het neer op een smal perronnetje tussen of naast de bestaande twee sporen waar de metro via één of twee wissels naast parkeert, de bestuurder vervolgens uitstapt, langs de metro over het perronnetje naar de andere kant van de metro loopt, weer instapt en terug rijdt via één of twee wissels naar Rotterdam.

Dat klinkt op zich niet eens verkeerd. Extra metrostellen van en naar Rotterdam en daarmee hoogfrequent vervoer van en naar Rotterdam in de ochtendspits. Maar stelt u zich voor dat u er naast woont. Behalve de extra geluidsbelasting voor de inwoners die er nu al dagelijks overlast van ervaren, ook nog eens een lelijk betonnen perron als nieuw uitzicht.

Maar hoe dan verder? De VVD pleit ervoor om bij realisatie van de keervoorziening een aantal aanvullende maatregelen af te dwingen bij de metropoolregio. Uiteindelijk zijn zij namelijk degene die beslissen of en op welke wijze de keervoorziening wordt gerealiseerd en ook beslissen zij over het budget dat daarmee samenhangt.

De VVD vraagt in de besluitvormende vergadering aan het College om in de vergadering van de metropoolregio te vuur en te zwaard deze belangen te verdedigen en in de bres te springen voor onze gemeente en de navolgende maatregelen af te spreken:

• Niet alleen geluidswerende maatregelen te treffen langs Kraaienburg, maar op alle gedeelten van het spoor waar reeds lange tijd geklaagd wordt over het geluid van de RandstadRail.
  • Pas over te gaan tot verdere uitbreiding en/of verdichting van de E-lijn tot de problemen met de geluidsoverlast zijn opgelost/geluidswerende maatregelen zijn afgesproken.
  • Bij eventuele aanleg van een keervoorziening in het programma van eisen op te nemen dat de werkzaamheden niet in de late avond of nachtelijke uren mogen worden uitgevoerd.
  • Meer parkeerplaatsen te realiseren en die operationeel te maken voor de opening van de keervoorziening binnen de gemeente en bij de MRDH-partners aan te dringen op uitbreiding van de eigen, gratis parkeervoorzieningen, alsmede uitbreiding van de bewaakte fietsenstallingen op de stations.
  • In overleg met de inwoners te komen tot een inpassing van de geluidwerende maatregelen die zo goed mogelijk passen in de leefomgeving.

Laat deze voorgenomen plaatsing van de keervoorziening door de metropoolregio niet de hel op aarde worden, maar juist een kans om deze langslepende problematiek voor eens en voor altijd ten goede te keren!