Lidl, fabels, feiten en onderbuikgevoelens

De Lidl liet deze week de gemoederen hoog oplopen. Maar wat was er nu feitelijk aan de hand? De Lidl heeft ongeveer een jaar geleden een vergunning aangevraagd om een winkel te openen in het oude pand van de Welkoop aan de rotonde Europalaan/ Korteweg. Op het pand ligt de bestemming ‘detailhandel’, kortom iedereen die een winkel wil vestigen in dat pand, had de vergunning verkregen van de gemeente. De Lidl dus ook.

De vraag die vervolgens gesteld werd door Lidl was of zij het pand op hetzelfde stuk grond, maar iets verder naar achteren mochten plaatsen, zodat de bewoners van de Kerkweg minder last hebben van bevoorrading van de winkel. En tevens de parkeerplaatsen niet tegen de huizen maar aan de Europalaan te situeren. Dat was een afweging die de Raad ingewikkeld vond en om alle belangen zuiver te kunnen afwegen, heeft de gemeenteraad gevraagd de gewenste ontwikkeling in een bestemmingsplan te zetten. Wat is daar het voordeel van? Met name dat de bewoners een eerlijke en gewaarborgde kans  hebben om eventuele bezwaren te uiten.

De vraag is dus niet óf de Lidl zich mag vestigen aan de Korteweg, maar de vraag is of de winkel een paar meter mag opschuiven.

Het bleek een hele toer om deze feiten te scheiden van halve waarheden en onderbuikgevoelens. De schijn is gewekt dat er een keuze was om de Lidl te vestigen aan de Korteweg. Die keuze was er niet. De Lidl heeft een rechtsgeldige  vergunning om zich te vestigen. Er werd door diverse partijen de suggestie gewekt dat de gemeenteraad kan bepalen dat de Lidl zich in het centrum moet vestigen. Dat kan de gemeenteraad niet. Natuurlijk kan iedereen vinden dat de Lidl leuk zou zijn in Ackershof, dat het wellicht leidt tot extra aanloop in het centrum en daardoor bijdraagt aan de levendigheid van het centrum. Maar dat was geen onderdeel van het besluit.

Dus heel eenvoudig gesteld komt het op het volgende neer: stel u vraagt een vergunning aan voor een dakkapel. Die krijgt u omdat u aan alle regeltjes voldoet. Dan spreekt u uw buurman en besluit u de dakkapel niet aan de voorzijde maar aan de achterzijde van uw huis te willen bouwen. Daar vraagt u ook een vergunning voor aan. En dan zegt de gemeente: nee dat willen we liever niet, bouwt u maar een nieuw huis op een andere plek…. Daar kunt u over nadenken, maar dan nog heeft u een vergunning om een dakkapel aan de voorzijde te bouwen en zal de gemeente moeten besluiten over het al dan niet verlenen van de vergunning voor de dakkapel aan de achterzijde.

Het was dus geen keuze tussen ondernemers in Ackershof of de Lidl, geen keuze tussen wel of geen Lidl op die locatie, het was de keuze wel of niet een paar meter schuiven zodat de bevoorrading en de parkeergelegenheid de minste overlast voor aanwonende veroorzaakt. En daar heeft de VVD mee ingestemd. Want het is onbespreekbaar dat een betrouwbare overheid een rechtmatig verkregen vergunning op grond van onderbuikgevoelens, halve waarheden en bangmakerij afpakt.