VVD omarmt visie integraal kindcentra

De VVD wil een pluim uitdelen aan de schoolbesturen en opvangorganisaties. Een pluim voor het over de eigen grenzen heenstappen en gezamenlijk een gedragen visie op integrale kindcentra (ikc) te presenteren. Goed en betrouwbaar onderwijs is voor de VVD een van de voorwaarden voor het creëren van gelijke kansen. Goed onderwijs voor alle kinderen is een basisbehoefte. Goede opvang is een gewenste aanvulling in het vroeg leren en in participatie van ouders. Het ikc als ontwikkelplaats voor jonge kinderen geeft daar invulling aan.

Hoe anders was de situatie in 2014. Toen scholen blijvend gesplitst dreigden te worden en tijdelijke huisvesting permanent dreigde te worden. Deze visie inclusief huisvestingsdeal maakt daar een einde aan. Het is een deal, want het is ook voor de scholen geven en nemen. Een totaalpakket, waar het draaien aan de ene knop invloed heeft op de andere. De VVD maakt zich wel zorgen over de verkeersbewegingen rondom Koningshof. De Casaschool, met een status aparte in ons onderwijslandschap, trekt meer verkeer dan andere scholen. Zou  het dan niet logischer zijn de Casaschool in Ackerswoude te plaatsen, zodat de verkeerssituatie daarop kan worden aangepast? Daar staat  tegenover dat dislocaties van bijvoorbeeld de Regenboog worden opgeheven. De Beatrixschool en de Mariaschool zien hun tijdelijke gebouwen vervangen worden door permanente huisvesting en de Tweemaster kan in 2018 verhuizen naar Ackerswoude. Zoals gezegd, het is lastig om aan één specifieke knop te draaien.

Kortom, dit plan is wat wij onze kiezers hebben beloofd. Scholen met bestaansrecht moeten kunnen rekenen op veilige permanente huisvesting. Tijdelijke huisvesting is alleen bedoeld voor tijdelijke groei en wij hebben ons altijd gekant tegen splitsing van scholen. De VVD kan niet anders dan dit plan te omarmen. Met de complimenten voor de organisaties die dit mogelijk hebben gemaakt.