VVD Pijnacker-Nootdorp erop uit!

Op zaterdag 12 december ging de VVD op bezoek bij de bewonersverenigingen Koningshof en Oude Leede . Dat is inmiddels een goede traditie. Het was wat fris, een waterig zonnetje, maar uitstekend fietsweer.

De start was dit keer vanuit het Bestuurscentrum . Een goede gelegenheid om met een kop koffie bij te praten om vervolgens met de bewonersvereniging Koningshof langs de meest actuele locaties te fietsen. Voor de relatief nieuwe wethouder bovendien meteen een goede gelegenheid onze gemeente beter te leren kennen. Uit de leefbaarheidsmonitor van de gemeente blijkt dat de wijkbewoners uiterst tevreden zijn over de kwaliteit van de wijk. Het bestuur van de bewonersvereniging weet precies wat in de wijk speelt en draagt op veel manieren bij aan de kwaliteit van en het welbevinden in de wijk. Een prachtige prestatie. Naast een update op bestaande onderwerpen als vrijwilligers en wijktoezicht, werd ook gesproken over de aanwezigheid en bereikbaarheid van een AED, het beheerplan Civiele Kunstwerken en de rotonde N470.

De wijkvereniging heeft als eerste het initiatief genomen om bij het Baken de Automatische Externe Defibrilator (AED) niet binnen het gebouw maar buiten het gebouw te plaatsen. Daarmee wordt het mogelijk in noodgevallen opgeleide mensen uit de wijk op te trommelen die zich als eerste over het slachtoffer buigen en de AED kunnen bedienen. Tegelijkertijd worden ook de hulpdiensten opgeroepen. Het is een initiatief dat landelijk is gestart maar in gemeenten moet worden gerealiseerd.

Hot issue is vanzelfsprekend het voornemen om een aantal bruggetjes in de wijk te verwijderen en een aantal houten bruggen te vervangen door betonnen bruggen. Een onderwerp dat in de Raad ook veel aandacht heeft gekregen. Er vindt binnenkort een gesprek plaats tussen de wethouder en belanghebbenden. Niet alleen in Pijnacker maar ook over het bruggetje aan de Meidoornlaan in Nootdorp zal worden gesproken.

Gezien de ligging van Koningshof is helder dat ook zij belang hebben bij het handhaven van de rotonde (ontsluiting N70). De laatste stand van zaken is besproken. In januari zal de uitkomst van het overleg tussen Provincie en Gemeente in een gemeenschappelijk persbericht worden gecommuniceerd. De verwachtingen zijn positief.

In Oude Leede werden we ontvangen door de bewonersvereniging Oude Leede in de voormalige kleuterschool Het Oude Laarsje. Vast agendapunt met de bewonersvereniging is aandacht voor de N470 en de rotonde. Ook met hen is de laatste stand van zaken besproken. De vereniging heeft heel veel energie gestoken om dit onderwerp opnieuw op de agenda te krijgen. Nog een paar weken in spanning en dan zal de uitkomst bekend zijn.

Een ander belangrijk punt is dat in Oude Leede telefooncircels zijn opgezet om de veiligheid te bevorderen. Het gaat dan vooral om signaleren van verdachte omstandigheden om op die manier diefstal en inbraken tegen te gaan. Een initiatief waar heel veel tijd in zit, maar wat wel de nodige opstartproblemen heeft gekend. Positief is dat het nu grotendeels functioneert. In 2016 gaan we ze hier een vervolg aan geven!

Heeft u ook zaken die u met de VVD-fractie wil delen, neemt u dan vooral contact op met secretaris@vvdpijnackernootdorp.nl.