VVD Pijnacker-Nootdorp is tevreden met uitbreiding aantal BOA’s.

In de raadsvergadering van 26 januari 2023 is gesproken over het handhavingsuitvoeringsplan. In dit plan geeft de burgemeester aan op welke wijze hij de openbare orde gaat handhaven. Zo regelt het plan dat er meer buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) komen. Hierdoor gaan BOA’s ook buiten kantoortijden en in het weekend werken.

De VVD in Pijnacker-Nootdorp vraagt daar al lang om. “Het is prettig dat deze wens nu wordt ingewilligd. We nemen veiligheid serieus en daar hoort een investering in handhavingscapaciteit bij,” zegt Willem Jan Niermeijer van de VVD. “Wij vinden het plan van de burgemeester duidelijk én ambitieus. Er worden verschillende onderwerpen genoemd die eerder weinig aandacht kregen. Zo moeten we met elkaar zorgen dat de georganiseerde criminaliteit geen voet aan de grond krijgt in onze gemeente en moeten we zorgen dat de jeugd goede voorlichting krijgt over niet alleen drugs en alcohol, ook over digitale veiligheid. Want wat doe je als je gevraagd wordt even je bankpas uit te lenen?

Grote kans dat criminelen de bankrekening gebruiken om geld wit te wassen. En uiteraard: hoe gedraag je je in de buitenruimte? Ook hier spelen de BOA’s, samen met het jeugd- en jongerenwerk een belangrijke rol. We hebben afgesproken dat we over een jaar gaan evalueren, om te zien of de maatregelen effect hebben en of er misschien nog meer nodig is”. Al met al vindt de VVD fractie het handhavingsplan een prima document waarmee we gezamenlijk de toekomst in kunnen.