Bezoek Stef Blok aan Pijnacker-Nootdorp

Op woensdag 5 maart was Stef Blok, minister voor Wonen en Rijksdienst (VVD) op uitnodiging van de lokale VVD op bezoek in Pijnacker-Nootdorp. De VVD wilde de minister laten zien dat, ondanks het economisch zware tij, in Pijnacker-Nootdorp goede resultaten zijn bereikt.

Het programma startte vanaf het terras van Het Witte Huis met een bezoek aan het winkelcentrum Ackershof en een modelwoning die boven het winkelcentrum is ingericht. GertJan Brandwijk (ABB) vertelde dat de goede samenwerking tussen ABB, de woningbouwcorporatie en de gemeente de realisatie van het project mogelijk maakte. Dat in combinatie met een gezonde portie durf en wilskracht hebben een succesvolle afronding van dit mooie project in een moeilijke periode mogelijk gemaakt.

Arthur Venselaar van de Ondernemersvereniging Pijnacker-Nootdorp (OVPN) en tevens lid van het OndernemersFonds (OFPN) en Erwin Arends Ondernemersvereniging Kerngebied Pijnacker (OVKP) namen direct van de gelegenheid gebruik een paar onderwerpen onder de aandacht te brengen van de minister. Het ging om de versterking van de positie van ondernemers en het belang van het ondernemersfonds dat inmiddels twee jaar bestaat. De bijdrage van ondernemers aan het Fonds wordt geheven met behulp van het instrumentarium van de WOZ.

Na het centrum bezochten we Ammerlaan, The Green Innovator. Tijdens de interessante rondleiding op dit innovatieve bedrijf werden de belangrijkste thema’s besproken: de innovatieve kracht van de sector, aardwarmte zowel qua technologie als de mogelijkheden die aardwarmte voor de samenleving in te zetten, de (internationale) concurrentiepositie en wat van de gemeente en het rijk wordt verwacht. Afsluitend werd de zorg uitgesproken of met een groeiende economie straks voldoende kwalitatief personeel kan worden geworven.

Het laatste bezoek was aan bedrijventerrein Heron en meer in het bijzonder aan het daar gevestigde Riverdale. Twee eyecatchers: een florerend bedrijvenpark in ontwikkeling en een prachtig bedrijf. De directeur van Riverdale, Patrick de Kleijn leidde ons rond door het prachtige, door Paul Boon ontworpen pand, terwijl onderweg het bedrijfsconcept en de laatste trends werden getoond. Ook Riverdale toonde zich tevreden over de wijze waarop de gemeente had meegedacht en meegewerkt.

Uit de gesprekken kwam naar voren dat we met de programmakeuzes van de VVD de spijker op de kop slaan. Ondernemers de ruimte te geven, het perspectief van het bedrijfsleven voorop stellen en het mes zetten in alle regels die overbodig zijn en die groei in de weg staan. Flexibeler bestemmingsplannen, automatische verlening van vergunningen als de gemeente niet op tijd reageert en een veel minder verstikkend welstandsbeleid. Minister Blok toonde zich onder de indruk: “Erg knap wat de VVD hier heeft neergezet. Ook de agenda voor de toekomst is ambitieus. Hoe minder regels en administratieve lasten mensen en bedrijven ervaren, hoe groter de kans dat je het economisch goed doet. Hoe groter de kans ook dat ondernemers mensen aan durven nemen en dat bewoners zich prettig voelen in hun woonplaats.”