Inbreng fractie Besluitvormende vergadering 30 oktober 2014

Tijdens de raadsvergadering van 30 oktober 2014 moesten een aantal stevige knopen worden doorgehakt. De discussie over de dakopbouwen in Emerald stonden na terugverwijzing van de Raad van State weer op de agenda, maar ook de 1e herziening van de Groenzoom had nog wat losse eindjes die netjes afgewerkt moesten worden.Naast de ruimtelijke ordeningsvraagstukken ontstond ook een heus debat waarin de landelijke coalitiepartners VVD en PvdA zij en zij streden voor optmaal maatwerk in de op handen zijnde decentralisaties in de zorg. Lees hier onder de inbreng van de VVD-fractie. De moties en amendementen die de door fractie zijn ingediend, zijn (inclusief stemuitslag) terug te vinden onder het kopje "standpunten".

Inbreng 30 oktober 2014

Agendapunt 3 mededelingen

Voorzitter, Het zal geen verbazing wekken wanneer wij u vertellen dat veiligheid topprioriteit is voor de VVD. Veiligheid in de wereld, binnen Europa, in ons eigen land, de eigen gemeente maar zeker ook in deze raadszaal. Veiligheid en democratische beginselen zijn sterk met elkaar verbonden. De VVD fractie vindt het schokkend dat tijdens de oordeelsvormende vergadering onze wethouder door een persoon die op de publieke tribune het debat had gevolgd, fysiek is benaderd. Hoewel het college en met name de wethouder om wie het in deze kwestie gaat, heeft aangegeven er niet zwaar aan te tillen en inmiddels excuses zijn aangeboden, vinden wij het principieel verwerpelijk dat een vertegenwoordiger van het openbaar bestuur in de uitoefening van zijn functie zonder enige vorm van respect wordt behandeld, notabene in een openbare vergadering. In de media is het incident afgedaan als een opstootje. We hebben begrepen dat nagedacht wordt over maatregelen om in de toekomst dergelijk incidenten te voorkomen.

De VVD hecht heel veel waarde aan de open, transparante en vertrouwenwekkende setting waarin wij als gemeenteraad met elkaar en onze inwoners omgaan. Dat is een verworvenheid die we moeten koesteren. De VVD wil ervoor waken dat we maatregelen nemen die strijdig zijn met deze verworvenheid. Dat is ook de reden waarom we nu expliciet in het openbaar en tegenover elkaar en naar onze inwoners uit te spreken dat wij het verwerpelijk vinden wat zich heeft afgespeeld in de oordeelsvormende vergadering van 16 oktober 2014. Wij hechten eraan niet het boek te sluiten zonder het signaal te geven dat dit niet acceptabel is en dat hiermee weldegelijk een grens overschreden is. Met deze verklaring is wat ons betreft de kwestie volledig afgedaan en kunnen we over gaan tot de orde van dag.

Agendapunt 4 Bestemmingsplan Emerald

Het dossier heeft een lange voorgeschiedenis, waar wij allemaal bekend mee zijn. De tussenuitspraak van de Raad van State is een moment voor heroverweging en herbezinning. De hoofdvraag was toen en is nog steeds waar de grenzen van vrijheid liggen. Bouwen op eigen bezit, schade toebrengen aan anderen of niet. En wanneer er wel schade optreedt wie draagt dat dan in wie is daar dan verantwoordelijk voor. De reden dat wij vorige keer het amendement hebben gesteund was de onzekerheid over de vele rechtsgangen die wellicht voor de deur staan, de grens van vrijheid wordt opgezocht. Inmiddels is de VVD-fractie duidelijker geworden dat die grenzen minder zwart-wit zijn dan ze lijken. De VVD-fractie heeft haar afweging opnieuw gemaakt en zal het collegevoorstel steunen. De VVD hecht waarde aan het bouwen op eigen bezit, maar ook het verminderen van de regeldruk vinden wij belangrijk. Dat geldt niet voor de afwijkingsbevoegdheid, want daarmee wordt de mogelijk te verwachte schade neergelegd waar hij hoort. Met de ondersteuning van het voorstel hopen wij een stap te zetten in de richting van minder regels, zonder daarmee willekeur in de hand te werken. Het zou mooi zijn als op een ander moment met de raad van gedachten wordt gewisseld over de mogelijkheden dit in zijn algemeenheid te beschouwen. Het beginsel minder regels op alle bestemmingsplannen toe te passen. Het komt daarmee tegemoet aan de bewoners van de Witmolen die terecht aangeven dat er behoefte kan zijn aan algemene beleidsregels over een extra bouwlaag. Dat reikt voor dit bestemmingsplan, maar zal wat de VVD betreft zeker op de agenda geplaatst moeten worden.

Regeling Chronisch zieken en gehandicapten

De voorgestelde regeling vloeit voort uit de nieuwe Wet Werk en Bijstand. De decentralisatietaken die de gemeente vanaf 1 januari 2015 op haar schouders draagt. Geen makkelijk taak, maar wel een taak die kansen biedt, mogelijk heden schept en met voldoende creativiteit en durf tot goede maatwerk oplossingen kunnen leiden. Het voorstel dat nu voorligt belemmerd de vrijheid die de nieuwe wet aan het college gekregen heeft. Het stellen van een inkomensgrens is een directe inperking van het mogelijk te leveren maatwerk. Nadrukkelijk is het niet de intentie nog de bedoeling om een open geldkraan neer te zetten, maar wel om ruimte te houden om een ieder die het nodig heeft te helpen met een maatwerkoplossing. Op basis van een totaalbeeld, met open criteria en op basis van een afweging die past bij de persoon of het gezin dat erom vraagt. Om die reden dienen wij samen met de PvdA en Eerlijk Alternatief een amendement in die de generieke inkomensgrens van 110% loslaat en de ruimte vrij laat voor het maatwerk.

Verzamelplan 2014

De VVD heeft met betrekking tot het perceel Oudeweg 43 als volgt afgewogen. De familie Spruijt wil graag bouwen op eigen bezit. Zoals al eerder aangegeven in deze vergadering hecht de VVD daar grote waarde aan. Er zijn meer percelen in onze gemeente waar op eigen bezit en binnen de bouwopgave en zonder planologische en ruimtelijke ordeningstechnische bezwaren. Laten we ook daar deze open houding aannemen. Met die mooie gedachte in het achterhoofd kunnen wij instemmen met het collegevoorstel

Groenzone

Voorzitter, laat ik beginnen met de opmerking dat de Groenzone wanneer het straks klaar is, zonder enige twijfel een prachtige groene blauwe verrijking van onze gemeente zal zijn. Maar voor we zover zijn, moeten we kritisch blijven kijken naar de stappen die genomen worden. In de oordeelsvormende raad is veel gesproken over de aanleg van het fietspad. We beseffen ons dat wij als raad dat in handen van de Groenzoom hebben gelegd. Om die reden dienen wij een motie in samen met het CDA, Gemeentebelangen en LPN waarin het college wordt verzocht de zorgen van de Raad over de plaatsing van het fietspad alsmede de zorgen over het voornemen het pad niet te verlichten, over te brengen naar de Groenzoom.

Dan hebben we nog het perceel Keulseweg 4.

Dit perceel is ingetekend als onderdeel van de Groenzone, maar is nog in handen van de heer Bazuin. De VVD-fractie is van mening dat indien gronden verworven moeten worden, deze waar mogelijk minnelijk verkregen moeten worden. Om die reden vragen we met een motie, mede ondertekend door Gemeentebelangen, CDA, D66, LPN, GroenLinks en PvdD, het college nog een ultieme poging te doen met de heer Bazuin in onderhandeling te treden, zodat ook dit laatste of een van de laatste percelen in ieder geval minnelijk verkregen kan worden.

Tot slot een laatste opmerking over de Groenzone. Het is vreemd om als raad een bestemmingsplan of een herziening daarvan vast te leggen wanneer we feitelijk alleen de groene of blauwe vlakken mogen vaststellen. Het feit dat er een zeer concrete verbeelding bij de stukken zit en daarover zorgen zijn, die wij als raad niet kunnen uiten omdat dat bij de groenzoom ligt, is verwarrend, vervelend en maakt de besluitvorming diffuus. De VVD-fractie hoopt dan ook van ganser harte dat bij het creƫren van deze groen-blauwe dooradering oren en ogen gericht blijven op onze inwoners en ondernemers en daarmee de Groenzone een verrijking wordt voor ons allemaal.