Minder regels en meer vrijheid met oog voor de gemeente

Toch zijn er in ieder geval twee bepalingen die de beoogdeschrapping niet lijken te gaan halen. De VVD is met vele andere fracties in deRaad van mening dat het een verkeerd signaal afgeeft om de verplichting tot hetopruimen van hondenuitwerpselen te schrappen. Het is wellicht niet een van demeest gehandhaafde regels, maar op welke grond vragen wij onze inwoners deeigen verantwoordelijkheid te nemen en elkaar op die verantwoordelijkheid aante spreken als daar geen enkele regel aan ten grondslag ligt.

Dat zelfdeargument wordt toegepast op de opruimplicht van ruiters voor de cadeautjes diehun edele viervoeters in de openbare ruimte achterlaten. Als jonge amazone liepook ik regelmatig achter een kruiwagen met een schep om de openbare wegbegaanbaar te houden. Het is de verantwoordelijkheid van ons allemaal om onzegemeente schoon, heel en veilig te houden, dus ook deze bepaling wordt bijamendement naar alle waarschijnlijkheid weer terug in de APV gezet.

Een ander heet hangijzer is de vestiging vanspeelautomatengelegenheden binnen de gemeentegrenzen. In de huidige APV kan hetCollege één vergunning voor een dergelijke voorziening verlenen. Enkele maandengeleden is aangegeven dat deze vergunning is verleend voor een speelautomatenvoorzieninglangs de A13, bij de Hajé. De VVD heeft lang en uitgebreid met haar leden gediscussieerd over het standpunt in deze kwestie. Daarbij is de afweging tussen enerzijds het belang van de ondernemers en anderzijds het maatschappelijk belang gemaakt.

Na lang wikken en wegen is de VVD van mening dat in beginsel aan alle ondernemers zoveel mogelijk ruimte moet worden geboden. Dat neemt niet weg dat de vestiging van meerdere speelautomatengelegenheden binnen de gemeente niet louter ten goede komt aan onze inwoners. De VVD verwacht dat de gelegenheden regionaal een aanzuigende werking zullen hebben, waardoor het maatschappelijkbelang in het geding komt. Een verwachte stijging van criminaliteit, overlast en sociale problemen hebben daar zwaar in meegewogen.

Bovendien hecht de VVD aan de afspraken die gemaakt zijn in de Structuurvisie op de gemeente. Pijnacker-Nootdorp als dorpse gemeente, waar de stad nooit ver weg is. Met verschillende grote steden binnen handbereik zijn ook de grootstedelijke voorzieningen binnen handbereik. Als gemeente en als VVD hebben we niet de ambitie om een eigen theater te bouwen, geen megadisco en geen bioscoop. Die voorzieningen zijn ruim voor handen op een steenworp afstand. Maar ook zaken als een coffeeshop of een tippelzone passen niet in onze gemeente. Het staat eenieder vrij deze gelegenheden te bezoeken, maar zij sluiten niet aan bij de visie die wij op de gemeente hebben.

Het staat buiten kijf dat de vestiging van een speelautomatengelegenheid invloed heeft op de beschikbare handhavers van de openbare orde in onze gemeente. Inzet die de VVD liever ten gunste laat komen aan onze eigen inwoners die ’s nachts overlast ervaren van het uitgaanspubliek, of aan het tegengaan van woninginbraken.

Voor de VVD is de balans dan opgemaakt en is het klip en klaar dat één speelautomatengelegenheid voor onze gemeente meer dan genoeg is.

Over twee weken komt de Raad in de besluitvormendevergadering tot een eindoordeel. We houden u op de hoogte van de uitkomst!