Klavertje Drie

In de afgelopen periode heeft de VVD-fractie zich druk gemaakt over de voorgenomen bebouwing aan het Klavertje-Drie. U vraagt zich wellicht af waar dat Klavertje-Drie ligt en misschien ook wat daar dan zou komen en tot slot waarom de VVD daar zo fel tegen is. Klavertje-Drie bevindt zich in de oude kern van Pijnacker. Een stukje grond achter de Dorpskerk en de Protestantse begraafplaats. Het oudste en meest authentieke stukje van Pijnacker waar vroeger de School met de Bijbel gevestigd was. Inmiddels ligt het terrein al jaren lang braak. Dat er enige mate van ontwikkeling mogelijk is, sluit de VVD zeker niet uit. De voorgenomen plannen van het College voor een verzorgingshuis op die locatie waren voor de VVD een brug te ver.

De bouwplannen schiepen een kolossaal pand en bijbehorende overlast en dat is niet passend op deze locatie. Gedurende het verloop van de bestemmingsplanprocedure bleek al snel dat de VVD daarin niet alleen stond. Alle bewoners van Koningshof bundelden hun krachten en kwamen in verzet. Ook in de gemeenteraad waren de meningen verdeeld. Helaas leek lange tijd een meerderheid voor de bouw van een enorm verzorgingshuis op Klavertje-Drie. Alleen VVD, CDA en PvdA waren van meet af aan tegen dit onzalige plan.

De VVD-fractie was dan ook met de bewoners van Koningshof zeer verheugd met de brief die door de fractie van het College werd ontvangen. Het College heeft besloten van de bouw op deze locatie af te zien ‘vanwege het absolute gebrek aan draagvlak bij de omwonenden voor een zo grote woonvoorziening op deze plek en de zorgen die de Raad daarover heeft geuit’.  Mooi nieuws, maar wellicht toch enigszins bijzonder omdat geen nieuwe argumenten worden gegeven waarom nu ineens de omvang toch een punt van zorg is voor het College. In eerdere stadia is het College immers voorbij gegaan aan de zorgen die daarover door meerdere fracties en inwoners zijn geuit.

Op dit moment is het wachten op een nieuw plan van het College over de (andere) invulling van Klavertje-Drie. Die plannen wacht de VVD af en zodra deze beschikbaar zijn, informeert de fractie u vanzelfsprekend over de voortgang daarvan.