VVD in de bres voor het oudste stukje Pijnacker

Op dit moment ligt het voorontwerp bestemmingsplan Klavertje Drie ter inzage. In het nieuwe bestemmingplan wordt ruimte gemaakt voor een enorm zorgcentrum. De VVD erkent de noodzaak van zorginstellingen in onze gemeente, maar wijst de gekozen plek resoluut van de hand.

Het is voor de VVD onbestaanbaar dat juist in het oudste deel van Pijnacker, naast de Hervormde Dorpskerk, tussen de authentieke huizen die daar staan, plaats geboden zal worden aan een dergelijke ontwikkeling. Inmiddels is er bovendien archeologisch onderzoek gedaan op die locatie. Op de plek waar eeuwen geleden een klooster stond, de plek waar nu een eeuwenoude waterput is gevonden en een groot aantal archeologische voorwerpen.

Raadslid Edo Haitsma merkt het tijdens de raadsvergadering al op: ‘Waar de VVD tandenknarsend akkoord is gegaan met het mogelijk maken van het bouwen van een zorgcomplex dat maximaal de omvang zou krijgen van de school die er ooit stond, is het toestaan van nog grotere bebouwing op die plek voor de VVD onbespreekbaar’.

Daarnaast doet een dergelijk grootschalige bebouwing afbreuk aan de omgeving, maar het gaat ook ten koste van de leefbaarheid. De VVD voorspelt een forse toename in  bedrijvigheid en verkeersbewegingen die de komst van een zorginstelling aldaar met zich meebrengt. Dat alles, plus de vele vierkante meters groen die gekapt moeten worden, achter de woningen en de begraafplaats, maken dat de VVD zich nooit achter deze voorgestelde ontwikkelingen zal scharen.

Een ieder die de moeite neemt om zich door het actiecomité ter plaatse te woord te laten staan, zal zien hoeveel groen er verloren gaat en wat voor enorme kolos gebouwd zal worden. Vanaf de authentieke st